Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr
SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH
Šifra projekta: 2-08-395
OPTIMALNOST AUTOMATIZIRANJA PROCESA OBRADE CIJEVI ZA BRODOVE
Glavni istraživač
: HRIEŠIK, ANDREJ (16621) Suradnici
TOMAŠIĆ, LOVORKA (49765)
ŠESTAN, ANTON (111062)
Tip istraživanja: primjenjeno Trajanje od: 01.07.92. do 31.12.96. Ukupno radova na projektu: 11
Radovi na projektu citirani u Current Contents: 1
Naziv ustanove: Tehnički fakultet, Rijeka (69) Odjel/Zavod: Zavod za tehnologiju i organizaciju Adresa: Vukovarska 58 Grad: 51000 - Rijeka, Hrvatska
Komunikacija
Telefon: 385 (0)51-332-844
teleFaks: 385 (0)51-515-403
E-mail: hriesik a rijeka.riteh.hr.
Sažetak: U ovome radu, koji je prvi dio višegodišnjeg istraživanja, proučavano je realno stanje u proizvodnji cijevi za brodove. Detaljno je prikazana količina cijevi po dimenzijama i masi pri gradnji kemijskog tankera od 112000 DWT. Analizirana je dinamika naručivanja sirovih cijevi u odnosu na dinamiku ugradnje u brod. Tu se razlikuju količine koje je projektirao tehnički ured u odnosu na ukupno ugrađenu količinu. Podaci su prikupljeni i analizirani za petogodišnje i desetogodišnje razdoblje 1981-1990. Rezultati su analizirani, grafički obrađeni i složeni u više tabela i dijagrama. Utvrđene su količine škarta, potrebnih preinaka, dorade i drugi nedostaci u proizvodnji cijevi. Posebno je dijagramski obrađena distribucija i dinamika trošenja cijevi od momenta potpisa ugovora za gradnju do primopredaje objekta. Prikupljeni podaci neophodni su kao ulazne funkcije za matematičko modeliranje obradnog procesa i obradnog sustava. Postavljen je matematički model optimizacije obradnog procesa koji sadrži: funkcije stanja procesa, funkcije ograničenja procesa, kriterije optimizacije i funkcije cilja. Model će dovesti do optimizacije obradnog procesa i optimalnog upravljanja obradnim procesom. Rješavanje modela slijedi u drugom i trećem dijelu ovog rada. Ovaj sažetak daje prikaz drugog dijela rada na projektu. Istraživana je optimalnost obrade rubova limova i cijevi pomoću toplinskih postupaka i metodom obrade na specijalnim glodalicama. Analizirano je realno stanje u brodogradnji uz neophodnost uvođenja CAD/CAM tehnologije za kompletiranje automatskih sustava obrade cijevi. Izrađen je matematički model višefaktornog eksperimenta za odvajanje čestica. Istraživani su sustavi za obradu pomoću ručnih brusilica na pneumatski pogon i pogon brusilica sa povišenom frekvencijom električne struje. Tražena je optimalnost za 16 ciljeva. Kao najpovoljnija se pokazala Zangenmeisterova metoda koja je rezultirana značajnim znanstvenim doprinosom. Rezultati su obrađeni numerički i grafički uz pomoć računala. Obrađeni su i rezultati pokusne primjene nove tehnologije brušenja s povišenom frekvencijom. Obrazložena je obveza uvođenja fleksibilnog obradnog sustava.
Ciljevi istraživanja: Osnovni cilj istraživanja je stvoriti
znanstvenu osnovu za donošenje odluka o investicionom ciklusu glede
podizanja stupnja automatizacije u procesu obrade cijevi. U tom procesu je
bitno istražiti optimalnost pojedinih faza proizvoda. Tu se misli na
smanjenje troškova pripreme i troškova proizvodnje, smanjenje škarta,
povećanje obrtaja kapitala kroz smanjenje zaliha, podizanja nivoa
organizacije skladištenja od ručnog na kompjutersko upravljanje, uvođenje
CNC tehnologije obrade i kontrole, itd.. Na većem broju grafičkih prikaza,
tabela i dijagrama vidi se čitava problematika i hodogram realnog stanja.
Na posebnom dijagramu prikazana je dinamika projektiranja,naručivanja,
obrade i ugradnje cjevovoda u brod. Također je izrađen hodogram od potpisa
ugovora do predaje vlasniku kemijskog tankera od 112000 DWT. Posebno su
istražena petogodišnja i desetogodišnja razdoblja obrade i ugradnje
različitih dimenzija cijevi. To će biti važna ulazna funkcija modeliranja
kapaciteta. Obrađena je i distribucija frekvencija cijevi po dimenzijama
i masi za različite gradnje: bulkcarrier, tanker i kemijski tanker.
Očekivani rezultati istraživanja su sljedeći: relativno je veliki
diskontinuitet u opterećivanju proizvodnog sustava i radne snage;
organizacija nabave cijevi i opreme preko veletrgovine je nesigurna, niti
je organizirana on-line s pogonima u gradnji; nizak obrtaj kapitala zbog
rokova naručivanja i ugradnje cijevi; uvođenje tehnike CNC u tehnološki
proces u početnoj je fazi; visoki je postotak škarta, neophodne dorade,
preinake i dr., te je neophodno uvesti novu organizaciju kontrole
kvalitete cjevovoda; rezerve postoje u ugrađivanju većih količina cijevi
pri gradnji sekcija (modula) a manje nakon porinuća broda; itd..
Ciljevi koji se nadovezuju na prethodno izvješće su traženje optimalnosti
proizvodnje u realnim uvjetima za pojedine sustave i podsustave. Tako je
neophodno istražiti optimalnost obradnih sustava za rezanje limova i
obradu cijevi pomoću plazme i oksiacetilenom, odnosno specijalnom
glodalicom. Očekuje se da suvremeni strojevi i CNC upravljani imaju
apsolutnu prednost. Podsustavi za obradu brušenjem koji u svijetu
dominiraju za neke poslove su ručne pneumatske brusilice. Uvođenje u
proizvodni proces električnih ručnih brusilica s povišenom frekvencijom je
nemoguće zbog visokih investicija bez detaljnog istraživanja svih
relevantnih parametara. Istraživanjem ova dva podsustava dat će relevantne
rezultate vrlo značajne za tehnološki progres, ergonomiju
rada,ekonomičnost proizvodnje i smanjenje cijene proizvoda, itd. Zbog
varijabilnosti tipova brodova koji se grade, očekuju se i neophodnost
uvođenja fleksibilnosti automatiziranih linija za obradu cijevi,
limova,itd.
SURADNJA - USTANOVE
Naziv ustanove
: Brodograđevna industrija "3. maj" Rijeka Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Tip suradnje: Zajedničko objavljivanje znanstvenih radova Grad: 51000 - Rijeka, Hrvatska
Naziv ustanove
: Brodogradilište "Uljanik" Pula Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Tip suradnje: Povremena razmjena informacija Grad: 52000 - Pula, Hrvatska
OSTALA POSTIGNUĆA
Naziv
: Optimalizacija obradnih sustava ručnih brusilica
brodogradilišta Tip proizvoda: Tehnologija Autor(i): Mr. sc. Anton Šestan Ostali podaci o projektu.