SVIBOR - Radovi - projekt broj: 5-07-277

MINISTARSTVO ZNANOSTI I TEHNOLOGIJE

Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr

SVIBOR

SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH


Radovi objavljeni na projektu 5-07-277


Broj radova citiranih u CC: 3
Broj ostalih radova: 10
Ukupno objavljenih radova: 13


  1. Tip rada: Knjiga

    Naslov: Mogući pravci promjena u srednjoj školi

    Urednici
    Mrkonjić, Anđelko (116012)
    Žigić, Ivan
    Izdavač: NIP "Školske novine"
    ISBN: 953-160-051-1
    Godina: 1995
    Broj stranica: 135
    Broj referenci: 147
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: IZ RECENZIJE Tekst je strukturiran u dvije temeljne cjeline: teorijske i empirijske. Autor u prvom dijelu analizira temeljne stručne i znanstvene pretpostavke zahvaljujući kojima se može u drugom dijelu prići i još složenijem zadatku: istraživanju granica i mogućnosti u strukturiranju novog sustava srednjih škola u nas. U prvom dijelu se u osam poglavlja proučavaju sve relevantne činjenice o kojima ovisi razvojna politika u školstvu, i to: trendove ekspanzije obrazovanja ćto su komenzurabilni razvoju tehnologije, zatim urgentnu potrebu za postizanjem veće kvalitete obrazovanja, pa ono (što je za nas kao srednje razvijenu zemlju najvažnije) kako implementirati iskustva i hardverska otkrića razvijenih u zemljama koje su nedovoljno razvijene. Budući da se školski sustav, a posebno u njemu podsustav srednjeg obrazovanja, nalazi u velikoj krizi zbog promjene valifikacijske strukture kadrova u high technology koja je već tu, autor posebno obraća pažnju i na uspješne strategije promjena i reformi, jer su one pretpostavka za preobrazbu srednjih škola u Hrvatskoj. Na kraju ovog dijela, a zbog uvažavanja i povijesnih prilika u Hrvatskoj, autor istražuje i konkretne prilike, što je ispravno, jer se strategije pa makar kako i koliko one bile dobre same po sebi iz razvijenih zemalja ne mogu automatski prenositi bez velikih šteta u hrvatske prilike, koje su, uz poznate, još opterećene danas i teškim ratnim razaranjima. Nakon što je na taj način stvorio solidni okvir unutar kojega se može rješavati problem preobrazbe srednjih škola u Republici Hrvatskoj autor na uzorku dalmatinskih škola proučava konkretne reformske pretpostavke i konstatira da su to: materijalni, kadrovski i organizacijski uvjeti. Autor je svjestan da se željena reforma srednjih škola ne može postići sa starih organizacijsko-tehnoloških pozicija, jer nova high technology se ne može poučavati modelima niže informacijske obrade (tj. diseminacijski, predavalački), nego samo modelima više informacijske obrade koji pokušavaju škole transformirati u učilišta gdje se "uči kako se uči", kako se stvara, kako se informacije strukturiraju, destruiraju, prerađuju itd. i gdje uloga nastavnika savjetodavna, a ne autoritarna i, što je najvažnije, gdje se obrazovni proces zasniva na principima i tehnologiji "treće pismenosti" (pismenosti pokretnog elektroničkog teksta). Studija je stručno-znanstvena, pa će kao takva imati značenje fundamentalnog dokumenta pri izgradnji najboljih strategija za strukturiranje nove hrvatske srednje škole. To više što i doneseni zakon o srednjoj školi nije iskoračio nego je ostao na starom organizacijskom principu diseminacije, nastavnog sata, razreda od 30 učenika i s malim fondom nastavnih sati za temeljnu komunikacijsku aktivnost: vježbanje, razgovor, aktivnu obradu informacija. Budući da Republika Hrvatska sada upravo čini napore da stvori jeftinu, racionalnu i efikasnu školu, ovaj prilog će dobro doći komisijama za elaboriranje te složene problematike. Zbog toga smatram korisnim objavljivanje ove studije, kako bi se učinila dostupnim što širem krugu prosvjetnih djelatnika kao i nositelja prosvjetne politike, jer će im on svakako pomoći u intenzifikaciji razmišljanja o nužnoj preobrazbi srednje škole.
    Ključne riječi: promjene, srednja škola, kakvoća edukacije, kriza, ekspanzija, pretpostavke: materijalne, kadrovske i organizacijske; rezultati, ocjenjivanje
    Ostalo: U knjizi se nalaze 23 tabele i 16 grafičkih priloga. 105 literaturnih bilješki. Bilješka o autoru.

  2. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Pristup promjenama o obrazovanju

    Autori:
    ,
    Časopis: Radovi Filozofskog fakulteta u Zadru
    ISSN: 0352-6798
    Volumen: 30
    Godina: 1992
    Stranice: od 255 do 268
    Broj referenci: 13
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Promjene u obrazovnim sistemima su nužnost i predstavljaju, ustvari, pokušaj da se iziđe iz kriznog stanja. One imajuzajedničke ili slične uzroke, pa i akcije, a osim toga imanentnesu razvoju svakog društva. Pri klasifikaciji tih promjena koristese različiti pristupi, npr. vrijeme, sistemski pristup,strukturne promjene, teleologijski pristup, pa se dobijurazličiti klasifikacijski modeli. Tendencije razvoja obrazovanja kod nas idu za podizanjemkvaliteta obrazovnih aktivnosti (što je jedan od karakteristkasvih reformi), zatim, metamorfozi pedagoškog procesa, štopredstavlja unutrašnje promjene u školi, razvoja obrazovanja srazvojem društva i promjenama u njemu tzv. vanjske promjene.Dijalektičnost mjenjanja, determiniraju promjene u obrazovanjukao permanentni procesi.

  3. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Problemi ocjenjivanja u školi

    Autori:
    ,
    Časopis: Radovi Filozofskog fakulteta u Zadru
    ISSN: 0352-6798
    Volumen: 31
    Godina: 1993
    Stranice: od 113 do 132
    Broj referenci: 27
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Svakodnevno se nalazimo u okruženju u kojem oramo vrednovati, nasustavnoj skali vrednota, određene situacije, postupke, ili pakdonositi vrijednosni sud o nečemu. Posebno je delikatna uloganastavnika, na što nas pored ostalog, upućuje i terminologijskaraznolikost: vrednovanje - evaluacija, ispitivanje, propitivanje,ocjenjivanje, procjenjivanje postignuća učenika i studenata. Ocjena može djelovati višestruko na pojedince ili grupu:kataliktički, limitirajući i inhibitorno. Time se determinirasocijalna klima i odnosi između ekstrema autokratičnosti idemokratičnosti, odnosno alijenacije i dezalijenacije subjekata unastavi. Međutim, u fazi vrednovanja rada istraživanja pokazujuda učenici, a posebno studenti, imaju razvijene aspiracije, alinedovoljno partipiraju u tom dijelu nastavnog procesa. Znači, neostvaruje se transfer učenika i studenata iz pozicije objekta usubjekatsku poziciju - iz pozicije vođenja do samoobrazovanja, odocjenjivanja do samoocjenjivanja i to na svim razinamaobrazovanja. Poseban problem predstavlja osposobljenost nastavnika zavrednovanje. Naši nalazi upućuju na zaključak da je nužno učenikei studente, posebno nastavničkih studija, uključivati u procesvrednovanja radi izgradnje njihovog osobnog nastavničkoghubitusa. Kod već formiranih nastavnika ovu dokimologijskukomponentu valja izgrađivati i usavršavati kroz permanentnoobrazovanje i osposobljavanje, što zahtijeva vrhunskuosposobljenost nastavnika.

  4. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Nekomplementarnost obrazovne i proizvodne tehnologije

    Autori:
    ,
    Časopis: Školski vjesnik, Split
    Broj: 1
    ISSN: 0037-654
    Volumen: 39
    Godina: 1993
    Stranice: od 41 do 46
    Broj referenci: 7
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Tehnologija se prvotno javlja u sferi gospodarstva. Zatim, uostalim sferama društva, a to znači i u obrazovanju. Nove tehnologije u obrazovanju, pored ostalog, doprinose: oslobađanju kreativnih i stvaralačkih potencijala čovjeka;transformaciji carstva nužnosti u carstvo slobode;odgojnoobrazovni proces čine racionalnijim, efikasnijim,ekonomičnijim i produktivnijim. Zatim (determiniraju) utječu napromjene kod: izbora organizacije i formi edukacijskog procesa;primjene metoda i načela; aktiviranja senzornog sklopa; višeinformacijske obrade i kognitivnog procesiranja informacija - kaonove paradigme. Edukacijska tehnologija značajno zaostaje za proizvodnom, zbogviše razloga: zakonitostima u tim sustavima, otvorenosti,fleksibilnosti i senzibilnosti prema promjenama, a posebno premainovacijama, osposobljenosti nastavnog kadra za promjene,materijalnim pretpostavkama i dr. U suvremeni proces edukacije unijelo se zastarjelu tehniku itehnologiju, staru organizaciju, tradicionalne metode isiromaštvo glede suvremene tehnologije. I, upravo zbog spora hightechnology koji je na razini stare strojarske proizvodnje,obrazovanje je, u svojevrsnoj krizi. Stoga i promjene trebausmjeriti u tom pravcu.

  5. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Komparativna analiza nekih rezultata osnovnog i srednjeg školstva

    Autori:
    ,
    Mrkonjić, Anđelko (116012)
    Časopis: Školski vjesnik, Split
    Broj: 1
    ISSN: 0037-654X
    Volumen: 43
    Godina: 1994
    Stranice: od 49 do 59
    Broj referenci: 9
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U radu se razmatraju, metodom komparativne analize, neki aspekti školskog sustava. Analizira se pet varijabli: izostanci s nastave, komplementarni oblici nastave, slobodne - izvannastavne aktivnosti, pedagoške mjere i efikasnost. Rezultati potvrđuju polazno stajalište o izraženoj krizi u segmentu srednjeg obrazovanja. Rezultati upućuju na pravce mijena u srednjem školstvu sa svrhom prevladavanja (ublažavanja) krize i podizanja kvaliteta odgojno - obrazovnog rada na višu razinu.
    Ključne riječi: komparativna analiza, osnovno i srednje školstvo, izostanci, dodatna, dopunska nastava, slobodne aktivnosti, pedagoške mjere.

  6. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Visoko školstvo u Hrvatskoj
    Časopis: Školski vjesnik, Split
    Broj: 1
    ISSN: 0037-654X
    Volumen: 44
    Godina: 1995
    Stranice: od 61 do 67
    Broj referenci: 6
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Visoko je školstvo najmanje istraživani segment cjelovitog školskog sustava. Stoga postoje, vrlo često, pogrešna mišljenja i tumačenja. U radu se ukazuju podaci o visokom školstvu u Hrvatskoj s komparativnim stanjem u nekoliko zemalja. Statistički iskazi su kvantitativne naravi, kao kretanje studentske populacije, diferencija između inputa i outputa, te efikasnost u visokom školstvu. Prema podacima, više i visoko školstvo se nalaze u svojevrsnoj krizi pa su i tu promjene nužne.
    Ključne riječi: Visoko školstvo, populacija, input, output, efikasnost, kriza, promjene, obrazovna struktura zaposlenih.


  7. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Strategija razvoja - suvremeno promišljanje učeničkih domova
    Časopis: Radovi Filozofskog fakulteta u Zadru
    Broj: 1
    Volumen: 33
    Godina: 1995
    Broj referenci: 11
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Učenički domovi su nastali i razvijali se komplementarno sa školom kao odgojna institucija. Tijekom povijesti, pored odgojne, imali su naglašenu i socijalnu zadaću. Njihov temeljni cilj jest participacija u funkciji razvoja pojedinca i društva. To znači da su nastali na temelju individualnih i društvenih potreba. Ovaj temeljni cilj taksonomski je ekspliciran kroz: domovi u funkciji demokratizacije odgojnoobrazovnog sustava; domovi u funkciji efikasnije organizacije i ostvarivanja zadaća srednjeg školstva; domovi u funkciji razvoja omladinskog turizma. Potrebe za domovima naročito dolaze do izražaja za vrijeme i nakon revolucionarnih i ratnih gibanja. To dolazi do izražaja i u R. Hrvatskoj za vrijeme domovinskog rata, a to je očekivati tijekom narednih perioda. U tom pravcu valja usmjeriti društvenu akciju i to u izgradnji mreže domova i njihovog pedagoškog osmišljavanja.
    Ključne riječi: potrebe, domovi učenika, zadovoljvanje potreba, demokratizacija, racionalizacija, omladinski turizam, projekcija razvoja


  8. Tip rada: Rad u zborniku

    Naslov: Suradnja učeničkog doma i obitelji

    Urednici
    Žigić, Ivan
    Rosić, Vladimir
    Naslov zbornika: Zbornik radova Međunarodnog znanstvenog kolokvija-Pedagoško obrazovanje roditlja
    Jezik: hrvatski
    Mjesto: Rijeka
    Godina: 1995
    ISBN/ISSN: 953-6104-00-8
    Stranice: od 473 do 489
    Skup: Međunarodni znanstveni kolokvij
    Održan: od 09.12.94 do 09.12.94
    Sažetak: U radu se pošlo od teze da je sustav odgoja i obrazovanja u svojevrsnoj krizi. Jedan od uzroka te krize nalazi se u izvjesnoj izoliranosti odgojnoobrazovnih institucija, te slabim interakcijskim vezama i odnosima tih institucija i drugih društvenih čimbenika, posebno obitelji. Suradnja obitelji različito se ostvaruje na pojedinim segmentima odgojnoobrazovnog sustava, a ta diferencija specifikum dolazi do izražaja i kod različitih institucija. Pažnja je usmjerena na suradnju učeničkog doma i obitelji. Ona je dužna, jer odgojni proces čini racionalnijim, učinkovitim i kvalitetnijim. Za uspješnu suradnju učeničkog doma i obitelji potrebno je: (a) u domu iskoristiti polazne pretpostavke, zatim kadrovske i organizacijske sa stalnim usavršavanjem i inoviranjem; (b) obitelj bi trebala pozitivno reagirati na te izazove, a i sama inicirati neke aktivnosti.
    Ključne riječi: institucija, čimbenik, interakcija, obitelj, učenički dom, suradnja, kvaliteta, odgajatelj, odgajanik
    Ostalo: - SUMMARY - 1 slika - tekst je pisan na hrvatskom i engleskom jeziku - časopis s međunarodnom recenzijom

  9. Tip rada: Ostalo

    Naslov: Status pedagoga - Šute jer su ušutkani

    Autori:
    ,
    Vrsta rada: Novinski članak na temelju prikupljenih relevantnih podataka
    Jezik: hrvatski
    Ostalo: Izdavač: Školske novine, tjednik "Školske novine" br. 40, Zagreb, 1993, str. 5, ISSN 0037-6531, vol. 42

  10. Tip rada: Ostalo

    Naslov: Status pedagoga, Pedagog - kajak na divljim vodama

    Autori:
    ,
    Vrsta rada: Novinski članak na temelju prikupljenih relevantnih podataka
    Jezik: hrvatski
    Ostalo: Izdavač: Školske novine, tjednik "Školske novine" br. 20, Zagreb 1992, str. 7, vol. 41, ISSN 0037-6531

  11. Tip rada: Ostalo

    Naslov: Demokratizacija, edukacija u kontekstu edukacijskih paradigmi

    Autori:
    ,
    Vrsta rada: Predavanje na stručnom skupu - Split, 09.09.1993.
    Jezik: hrvatski

  12. Tip rada: Ostalo

    Naslov: U pravi trenutak - Strategija razvoja đačkih domova
    Vrsta rada: novinski članak na temelju relevantnih podataka
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U radu se ističe učenički dom kao relevantni čimbenik razvoja školskog sustava i društva u njegovoj cjelovitosti. Prema podacima, moguće je pretpostaviti da će desetljećima poslije rata biti snažno izražena potreba za učeničkim domovima, a taj dio pedagoške problematike u nas je već dugo zanemaren.
    Ključne riječi: Učenički dom: obrazovna - odgojna - socijalna - srednjoškolska - turističko-komercijalna organizacija.


  13. Tip rada: Ostalo

    Naslov: Strukturna analiza školstva i obrazovanost pučanstva u Hrvatskoj
    Vrsta rada: novinski članak na temelju relevantnih podataka
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Na temelju relevantnih izvora, a poglavito empirijskih pokazatelja razmatrana je cjelovita struktura hrvatskog školstva (od predškolskog do visokoškolskog) na pragu 21. stoljeća. Pored toga, daje se obrazovna struktura pučanstva u Hrvatskoj. Vršena je uporedba s drugim zemljama. Time se daje prinos dilemi da li smo preobrazovani ili neobrazovani.
    Ključne riječi: predškolsko, osnovno i visoko obrazovanje, populacija, struktura, pučanstvo, obrazovnost.



MZT Engleski jezik SVIBOR Abecedni popis Složeno po šifri projekta Složeno po ustanovi projekta Pretraga Pomoć
Ministarstvo znanosti
i tehnologije
Engleski
jezik
Svibor
početna stranica
Abecedni
popis
Složeno po
šifri projekta
Složeno po
ustanovi projekta
Pretraživanje Pomoć

Informacije: svibor@znanost.hr