Naslov: Kognitivno-motivacijski faktori vještine čitanja
Naslov: Fonemska svjesnost i čitanje
Naslov: Pamćenje radnji
Naslov: Razina obrade i pamćenje radnji
Naslov: Odvojeni vidni putovi: anatomija, fiziologija i
percepcija
Naslov: "Efekt kosine" u točnosti percepcije ravnih crta
Naslov: Percepcija zakrivljenih crta
Naslov: Enacted and Nonenacted Encoding of Social Actions
Naslov: Effects of Semantic and Structural Orienting Tasks on
Recall of Action Events
Naslov: Strah od posljedica uspjeha i strah od neuspjeha u odnosu
na motiv postignuća i percipiranu kompetentnost
Naslov: Vizualno perceptivno učenje i vizualno-perceptivna
zrelost kao čimbenici vještine čitanja
Naslov: Percepcija oblika
Naslov: Bisection Accuracy of Horizontal, Vertical and Oblique
Line Orientation
Naslov: Recall of Commands for Social Actions
Naslov: Incidental Memory for Surnames Labelled Either as
Surnames or Words
Naslov: Kognitivni i kognitivno-motivacijski činioci vještine
čitanja
Fakultet: Filozofski fakultet Sveučilište u Ljubljani
Datum obrane: 10.05.93
Jezik: hrvatski
Broj stranica: 138
Sažetak: Povezanost između kognitivnih i
kognitivno-motivacijskihfaktora ispitana je na uzorku učenika drugog
razreda osnovneškole, jer u toj dobi vještina čitanja postaje relativno
stabilnai s određenom sigurnošću možemo identificirati teškoće
usavladavanju ove vještine. Cilj istraživanja bio je ikonstrukcija modela
povezanosti faktora vještine čitanja.
Najvažniji kognitivni faktori su fonemska svjesnost, odnosno
svjesnost da su riječi sastavljene od glasova, i rječnik djeteta.
Predloženi su različiti modeli za dobre i loše čitače. Kod loših
čitača, dekodiranje je važno za razumijevanje kod čitanja. Čisto
prevođenje pisanog u govorni kod, što se zahtjeva kod dekodiranja
pseudoriječi, pod utjecajem je vizualno-motorne zrelosti i
kratkoročnog pamćenja. Dekodiranje riječi, koje uključuje
prepoznavanje niza slova kao određene riječi, određeno je i
fonemskom svjesnošću. Utvrđeno je i povratno djelovanje čitanjana razvoj
složenijih formi fonemske svjesnosti. Kod dobrih čitača
dekodiranje je automatsko i zato nije relevantno zarazumijevanje. Rječnik
postaje jedini važan faktor za daljenapredovanje u čitanju.
Od kognitivno-motivacijskih faktora najvažnijim se pokazalo
školsko samopoimanje (self-koncept). Predložena su dva modela
povezanosti kognitivno-motivacijskih faktora s čitanjem. Jedan
uključuje ponašanje u školi, a drugi ponašanje kod kuće. Premaprvom modelu
samo anksioznost kod ispitivanja direktno utječe načitanje i to na
fluentnost čitanja. Ostali faktori su posljedicepostignuća u čitanju i samo
posredno djeluju na čitanje.Razumijevanje kod čitanja određuje školsko
samopoimanje, afluentnost određuje stav prema čitanju i način
atribuiranjapostignuća u čitanju. Spomenuti kognitivno-motivacijski
faktoriodređuju način ponašanja u školi, koji direktno utječe napostignuće
u čitanju. Drugi model ne uključuje ispitnuanksioznost koja je
karakteristična samo za školsku situaciju.Prema tom modelu niti jedan
kognitivno-motivacijski faktor neutječe direktno na čitanje. I prema ovom
modelu razumijevanjeutječe na formiranje školskog samopoimanja, koje pak
određujestav prema čitanju. Kod neuspješnih učenika formira se
negativanstav prema čitanju i oni pružaju otpor prema vježbanju čitanjakod
kuće. To ima direktan negativan utjecaj na fluentnostčitanja. Odnos prema
izvršavanju domaćih zadataka, posebnovježbanju čitanja, određen je
samopoimanjem i načinom
atribuiranja uzroka postignuća. Pozitivno viđenje sebe i
pripisivanje uspjeha sebi rezultira pozitivnim odnosom prema
vježbanju čitanja, dok negativno viđenje sebe i pripisivanje
neuspjeha vlastitim nesposobnostima rezultira odustajanjem od
vježbanja čitanja. Ponašanje kod vježbanja čitanja direktnoutječe na
razumijevanje kod čitanja.
Ključne riječi: vještina čitanja, vizualno-motorna zrelost, fonemska svjesnost, rječnik, atribucija postignuća, samopoimanje
Naslov: Kognitivna obrada informacija u procesu percipiranja -
Točnost percepcije ravnih i zakrivljenih linija različite
orijentacije
Fakultet: Filozofski fakultet Sveučilište u Ljubljani
Datum obrane: 06.12.91
Jezik: hrvatski
Broj stranica: 147
Ministarstvo znanosti i tehnologije |
Engleski jezik |
Svibor početna stranica |
Abecedni popis |
Složeno po šifri projekta |
Složeno po ustanovi projekta |
Pretraživanje | Pomoć |