SVIBOR - Radovi - projekt broj: 5-07-055

MINISTARSTVO ZNANOSTI I TEHNOLOGIJE

Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr

SVIBOR

SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH


Radovi objavljeni na projektu 5-07-055


Broj radova citiranih u CC: 2
Broj ostalih radova: 68
Ukupno objavljenih radova: 70


  1. Tip rada: Knjiga

    Naslov: "Kako poticati dijete s mentalnom retardacijom?" (priručnik za roditelje)

    Autori:
    Levandovski, Dubravka (25856)
    Teodorović, Borka (49324)
    Urednici
    Stančić, Vladimir
    Izdavač: Fakultet za defektologiju, Sveučilište u ZAGREBU,Centar za rehabilitaciju"Zagreb"
    ISBN: 86-80251-06-2
    Godina: 1991
    Broj stranica: 188
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Priručnik je rezultat dugogodišnjeg iskustva autor u radu sroditeljima. Razmatra probleme roditelja i ostalih članovaobitelji s djetetom koje je retardirano, objašnjava pojavuretardacije te razrađuje odgojne postupke u obitelji i uloguigre. Priložena lista za procjenu ponašanja omogućuje praćenjenapretka djeteta.
    Ključne riječi: - mentalna retardacija, obitelj, poticanje razvoja, procjena razvoja.

  2. Tip rada: Knjiga

    Naslov: "AAMD Skala adaptivnog ponašanja", priručnik

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Fulgosi-Masnjak, Rea (120841)
    Urednici
    Ljubešić, Marta
    Izdavač: Sveučilište u Zagrebu, Fakultet za defektologiju
    ISBN: 86-80251-12-7
    Godina: 1991
    Broj stranica: 81
    Broj referenci: 43
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Skala za ispitivanje adaptivnog ponašanja autora Nihire i sur.prilagođena je i standardizirana na uzorku od 1527 osoba smentalnom retardacijom od 7 do 27 godina. Utvrđene su dobremjerne karakteristike ovog oblika Skale. Kroz prikaz rezultatadrugih autora uspoređuju se podaci o socijalnoj adaptacijimentalno retardiranih osoba.
    Ključne riječi: mentalna retardacija, adaptivno ponašanje, AAMD Skala, socijalna adaptacija, nepoželjno ponašanje

  3. Tip rada: Knjiga

    Naslov: "Mjerni instrument za utvrđivanje obrazovnih dostignuća učenika usporenog kognitivnog razvoja (hrvatski jezik,matematika), priručnik

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Levandovski, Dubravka (25856)
    Urednici
    Ljubešić, Marta
    Izdavač: Sveučilište u Zagrebu, Fakultet za defektologiju
    ISBN: 86-80251-11-9
    Godina: 1991
    Broj stranica: 171
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Za praćenje napretka učenika usporenog kognitivnog razvoja uobrazovanju izrađeni su mjerni instrumenti, dva za matematiku idva za hrvatksi jezik. Utvrđene su mjerne karakteristike novihdefektoloških mjernih instrumenata te se preporučuju za primjenuu dijagnostici i u izradi programa rada s učenicima.
    Ključne riječi: usporeni kognitivni razvoj, obrazovanje, matematika, hrvatski jezik, skale procjene, zadaci objektivnog tipa

  4. Tip rada: Rad u knjizi

    Naslov: "Djeca s teškoćama socijalne integracije (mentalno retardirana djeca)i stresni utjecaji"

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Urednici
    Žužul, Miomir
    Raboteg-Šarić, Zora
    Izdavač: Ministarstvo obrane Republike Hrvatske
    Godina: 1992
    Stranice: od 83 do 92
    Broj referenci: 22
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Sniženi adaptivni potencijal djece usporenog kohnitivnog razvojapridonosi dodatnim teškoćama u sučeljavanju s posljedicamarata. Navode se najčešći uzroci stresa u retardiranih osoba,način kako se može djelovati na ukljanjanje posljedica stresnihdogađaja kroz primjere djece posredno i neposredno ugrožene ratomilustriraju se njegove posljedice na mentalno zdravlje djeceusporenog kognitivnog razvoja.
    Ključne riječi: mentalno retardirana djeca,stres,rat, psihoterapija

  5. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Istraživanja pretpostavki i efekata integracije učenika s mentalnom retardacijom u redovne uvjete odgoja i obrazovanja u Hrvatskoj

    Autori:
    Mavrin-Cavor (Igrić), Ljiljana (29954)
    Levandovski, Dubravka (25856)
    Časopis: Primjenjena psihologija
    Broj: 1
    ISSN: 0351-2649
    Volumen: 12
    Godina: 1991
    Stranice: od 47 do 54
    Broj referenci: 20
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U tijeku procesa integracije željelo se već na samom početkuispitati koji su efekti uključivanja učenika usporenogkognitivnog razvoja u postojeće oblike školovanja. Osim toga ciljje bio da se primjeni i verificira jedan eksperimentalni oblikodgoja i obrazovanja. Podaci o obrazovnim efektima pokazali su dasu redovni uvjeti odgoja i obrazovanja stimulativni za napredakučenika usporenog kognitivnog razvoja. Premda je bio kratakperiod praćenja tih efekata, ipak je došlo do izražaja dapovećana kvantiteta i kvaliteta stručnog rada s ovom djecompridonosi njihovoj višoj razini svladavanja obrazovnih sadržaja.Redovni uvjeti omogućuju socijalni razvoj učenika, kako uobjektivnim tako i u subjektivnim aspektima. U eksperimentalnomobliku rada, s permanentnom stručnom defektološkom pomoći,socijalizacijski efekti su bolji gotovo na svim područjima odostalih organizacijskih oblika. Međutim, na područjusocijalizacije, više nego u obrazovanju, uočljive su nekeprednosti posebnih uvjeta, i to osobito u usvajanju vještina inavika svakodnevnog života. Takvi su se podaci mogli i očekivati,jer je postojeća odgojno-obrazovna praksa više usmjerena naobrazovanje učenika.
    Ključne riječi: integracija mentalno retardirane djece, pretpostavke integracije, učinci integracije, socijalizacijski učinci integracije

  6. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Modeli za analizu promjena nastalih uključivanjem kompjutera u transformacijske procese kod osoba s teškoćama socijalne integracije

    Autori:
    Nikolić, Branko
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 77 do 89
    Broj referenci: 14
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Da bi se valorizirali rezultati dobiveni upotrebom kompjutera kaotretmanskog sredstva, u transformaciji nepoželjnih ponašanja kodosoba s težom mentalnom retardacijom potrebno je sakupiti podatkena svim varijablama u svakoj vremenskoj točki transformacijskogprocesa. Za vrednovanje tretmana provedenog na cjelokupnojgrupi entiteta može se koristiti metoda za analizu kvantitativnihpromjena i to model za kanoničku analizu kvanitativnih promjena udvije vremenske točke, odnosno prije i poslije transformacijskogprocesa. Kada se žele ocijeniti efekti upotrebe kompjutera utransformaciji ponašanja kod svake osobe posebno, trebalo biprimijeniti model za analizu kvantitativnih promjena stanjajednog objekta u svim vremenskim točkama procesa i na svimprimarnim i sekundarnim smetnjama zajedno. Zapravo analizirat ćese trajektorije promjena i na osnovu njih donositi zaključci ouspješnosti upotrebe kompjutera u otklanjanju nepoželjnih oblikaponašanja kod svake osobe sa težom mentalnom retardacijomposebno. Osim analize kvantitativnih promjena bit će potrebnoanalizirati i eventualne kvalitativne promjene na skupu entitetau dvije vremenske točke. U tu svrhu predlaže se metodadistinktnih taksona koja detektira promjene u odnosima međuvatrijablama kojima je definiran sustav primarnih i sekundarnihsmetnji. Kad se odredi taksonomska struktura onda se efektiupotrebe kompjutera u tretmanske svrhe, kod osoba sa težommentalnom retardacijom mogu testirati kanoničkom analizomrelacija selektorskih varijabli dvije vremenske točke. Da bi seanalizirale kvalitativne promjene na jednom entitetu opisanom nadskupom kvalitativnih varijabli bit će predložen koeficijentkvalitativnih promjena, temeljen na Hammingovoj udaljenosti.
    Ključne riječi: osobe s teškoćama socijalne integracije, statistički modeli za analizu promjena, primjena kompjutera u rehabilitaciji

  7. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Neki modeli za rješavanje problema planiranja i kontrole transformacijskih procesa u primjeni kompjutera kod osoba s teškoćama socijalne integracije

    Autori:
    Nikolić, Branko
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 129 do 139
    Broj referenci: 20
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Za planiranje, kontrolu i evaluaciju upotrebe kompjutora uotklanjanju ili ublažavanju nepoželjnih oblika ponašanja kodosoba s težom mentalnom retardacijom može se predložiti šestbazičnih modela. Od modela kojima se rješavaju problemiodređivanja latentnih struktura primarnih i sekundarnih smetnjimože se predložiti komponentna analiza kao jedna odnajjednostavnijih i najefikasnijih metoda. Da bi se kontroliraliefekti tretmana, potrebno je u svakoj vremenskoj točkitransformacijskog procesa određivati jednadžbe specifikacije ulatentnom i manifestnom prostoru. U tu svrhu predlaže se klasičnaregresijska procedura te kanonička metoda. Za klasifikaciju osobas težom mentalnom retardacijom prema manifestacijama primarnih isekundarnih smetnji može se koristiti metoda za taksonomskuanalizu pod modelom distinktnih taksona. Metoda za prepoznavanje uzoraka pod regresijskim modelom trebala bi, u ovom slučaju, datibolje rezultate s obzirom na to da se detektirana nepoželjnaponašanja pojavljuju kao kriteriji ili klase uzoraka.Prepoznavanje i klasifikacija osoba s težom mentalnomretardacijom s obzirom na nepoželjna ponašanja izvodit će se naosnovi manifestacija primarnih i sekundarnih smetnji kaoprediktorskog skupa varijabli. Poslije klasifikacija osoba ugrupe potrebno je analizirati postoje li razlike među grupama umanifestacijama primarnih i sekundarnih smetnji (oštećenja napodručju senzorike, percepcije, kognicije, komunikacije, emocija,motivacije itd.). U tu svrhu koristila bi se metoda za robusnudiskriminativnu analizu. Na osnovi rezultata diskriminativneanalize može se prići izradi transformacijskih programa za svakupojedinu grupu posebno, te za one osobe koje prema svojimosobitostima nisu klasificirane ni u jednu od postojećih klasaili grupa entiteta.
    Ključne riječi: osobe s teškoćama socijalne integracije, metode multivarijatne statističke analize

  8. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Struktura nepoželjnih oblika ponašanja u osoba s mentalnom retardacijom

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 56 do 61
    Broj referenci: 25
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Primjenom AAmd skale adaptivnog ponašanja II dio na uzorku od1527 osoba s mentalnom retardacijom u dobi od 7 do 27 godinaanalizirana je latentna struktura nepoželjnih oblika ponašanja.Utvrđene su tri latentne dimenzije: faktor socijalneneprilagođenosti, faktor povučenog ponašanja i faktor abnormalnogponašanja, što je u skladu s rezultatima drugih autora. Na krajurada se predlaže ispitati faktorsku strukturu nepoželjnihponašanja na bazi analize rezultata pojedinačnih ponašanja, čimeće se provjeriti hipotetska područja ponašanja AAMD skale iklasifikacijski sistemi kojima se služi klinička praksa.
    Ključne riječi: mentalna retardacija, adaptivno ponašanje, nepoželjna ponašanja, AAmd skala

  9. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Povezanost komunikacije i nepoželjnih oblika ponašanja kod djece s težom mentalnom retardacijom

    Autori:
    Škrinjar, Jasmina (42530)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 61 do 79
    Broj referenci: 15
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Na uzorku od pedesetero djece s težom mentalnom retardacijom udobi od 5 do 18 godina (36 dječaka i 14 djevojčica) izvršeno jeispitivanje razine komunikacijskih ponašanja. Komunikacija jeispitana primjenom "Upitnika za procjenu govorne komunikacijeosoba s umjerenom, težom i teškom mentalnom retardacijom", naosnovi čega se dobilo 115 varijabli komunikacije. Nepoželjnioblici ponašanja utvrđeni su primjenom upitnika "Podaci onepoželjnim oblicima ponašanja" i dobilo se 10 varijabliponašanja. u svrhu utvrđivanja relacija tih dviju skupinavarijabli primjenjena je kvazikanonička korelacijska analiza,program QCR. Analiza upućuje na povezanost nemogućnosti adekvatnekomunikacije s javljanjem nepoželjnih oblika ponašanja kao što suautoagresivnost, stereotipije, i pljuvanje. Takvi nalazi upućujuna potrebu da se u radu s osobama s težom mentalnom retardacijomtreba intenzivno raditi na poboljšanju komunikacijskihsposobnosti, poradi toga da se preveniraju, ali i s namjerom dase otklone nepoželjni oblici ponašanja. Osim uobičajenih programaza razvoj komunikacije i programa za otklanjanje nepoželjnihoblika ponašanja kod ove populacije, koji nisu uvijek uspješni,smatra se da bi primjena kompjutora za funkcionalnikomunikacijski trening mogla pokazati pozitivne rezultate.
    Ključne riječi: teža mentalna retardacija, komunikacija, nepoželjna ponašanja, agresivnost, stereotipije

  10. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Struktura kognitivnih sposobnosti djece i adolescenata s umjerenom, težom i teškom mentalnom retardacijom i nepoželjnim oblicima ponašanja

    Autori:
    Sekušak, Snježana (135794)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 79 do 91
    Broj referenci: 25
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Na uzorku djece i adolescenata sa umjerenom, težom i teškommentalnom retardacijom, kod kojih je primjećeno manifestiranjenepoželjnih oblika ponašanja, utvrđena je struktura njihovihkognitivnih sposobnosti. U tu svrhu primjenjena su dva mjernainstrumenta nastala na osnovu Piagetove teorije kognitivnograzvoja, od kojih jedan ispituje senzomotornu inteligenciju, adrugi predoperacioni period u razvoju mišljenja. U svrhuhomogeniziranja uzorka izvršena je parcijalizacija utjecaja dobii spola na dobivenim rezultatima. Nakon toga je nainterkorelacionoj matrici pomoću faktorske analize na zajedničkefaktore te ortogonalnom analitičkom rotacijom Varimax provedenaanaliza latentnih struktura ispitanih kognitivnih sposobnosti.Guttman-Kaiserovim kriterijem određen je broj značajnih glavnihkomponenata. U prostoru skale za ispitivanje senzomotorneinteligencije (Casati i Lezine, 1968) izoliran je faktorsenzomotornog razvoja, a u prostoru Baterije za ispitivanjepredoperacionog mišljenja (Ignjatović, 1982) faktor konzervacijei faktor definiran snalaženjem u prostornim odnosima.
    Ključne riječi: osobe s umjerenom,težom i teškom mentalnom retardacijom, kognitivne sposobnosti, nepoželjna ponašanja, Piaget-ova teorija kognitivnog razvoja

  11. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Relacije između komunikacije i nepoželjnih oblika ponašanja djece s težom mentalnom retardacijom

    Autori:
    Levandovski, Dubravka (25856)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 91 do 101
    Broj referenci: 16
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Problem ovog istraživanja odnosi se na utvrđivanje relacijaizmeđu komunikacijskih sposobnosti i pojavnih oblika nepoželjnogponašanja kod 51 ispitanika s težom mentalnom retardacijom u dobiod 10 do 18 godina, oba spola, uključenih u odgojno-obrazovnitretman centra za rehabilitaciju. Procjena komunikacija izvršenaje primjenom I dijela AAMD socijalne adaptacije (9 varijabli).Navedene relacije analizirane su kvazikanoničkom korelacijskomanalizom, pri čemu je utvrđeno da postoje tri značajna parakvazikanoničkih faktora koja objašnjavaju povezanost ta dva skupavarijabli. Drugim riječima, uočen je utjecaj razine komunikacijena pojavu i učestalost određenih oblika nepoželjnih ponašanja.Tako su oblici verbalnog izražavanja u međusobnom odnosu sautoagresivnim ponašanjem, a neverbalna komunikacija je povezanas nekim oblicima verbalne agresije. Uz razumijevanje složenihuputa kao dijela komunikacije javljaju se agresivnost idestruktivnost te stereotipno ponašanje. Imajući u vidu štouspješnije socijalno prilagođavanje osoba s težom mentalnomretardacijom, smatramo da odgovarajući program komunikacije utretmanu tih osoba ima značajno mjesto u ublažavanju iliotklanjanju nepoželjnih ponašanja.
    Ključne riječi: teža mentalna retardacija, komunikacija, nepoželjna ponašanja, AAMD Skala

  12. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Teorijsko razmatranje nepoželjnih oblika ponašanja kod osoba s težom mentalnom retardacijom i upotrebe kompjutora pri njihovom otklanjanju

    Autori:
    Galešev, Vinkoslav (180735)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 135 do 147
    Broj referenci: 12
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Počevši od pretpostavke da nepoželjna ponašanja osoba s težommentalnom retardacijom imaju, pored različitih etioloških iteratogenih činilaca, i jednu posve subjektivnu, reaktivnudimenziju koja nastaje kao posljedica trajnog stanjaegzistencijalne frustriranosti uzrokovanog vanjskim i unutrašnjimfaktorima, te nemogućnošću tih osoba da vlastitim potencijalimaprevladaju nastalo stanje, istaknute su neke od mogućnosti iprednosti upotrebe kompjutorske tehnike u otklanjanju nepoželjnihoblika ponašanja svih osoba, temeljeći osnovne principe tretmanana podizanju njihovog aktivacijskog nivoa te na razvijanju irealizaciji njihove psihosocijalne kompetencije, što bi kaopozitivan učinak imalo prevladavanje efekata stanjafrustriranosti i rezultantno smanjivanje nepoželjnih oblikaponašanja.
    Ključne riječi: teža mentalna retardacija, nepoželjna ponašanja, primjena kompjutora u rehabilitaciji

  13. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Primjena kompjutora u izvođenju programa komunikacije

    Autori:
    Teodorović, Borka (49324)
    Škrinjar, Jasmina (42530)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 147 do 155
    Broj referenci: 8
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Djeca s težom mentalnom retardacijom imaju ozbiljnih problema uuspostavljanju komunikacije s okolinom. Ti su problemipotencirani dugogodišnjom institucionalizacijom te čestonepovoljnim odnosom socijalne sredine prema djeci nerazvijenoggovora. Uz te probleme u vezi je i pojava nepoželjnih oblikaponašanja kojima djeca pokušavaju stupiti u interakciju sa svojomsocijalnom sredinom. U poticanju komunikacijskihsposobnosti osoba s težom mentalnom retardacijomodlučili smo se za neverbalni oblik komunikacije koji se koristisistemom ikonografskih simbola. Postupak usvajanja simbola,prezentiran u ovom radu, koristi se kompjutorom, a program jestruktuiran u skladu s principima operantnog kondicioniranja.Predviđeno je korištenje pojačanja i kazne u obliku ugodnih,odnosno neugodnih audiovizuelnih stimulacija. Kada je usvojenodređeni broj simbola, izrađuje se individualni komunikacijskiblok. U daljnjoj interakciji djeteta s kompjutorom mogu se istisimboli koristiti i kao inicijatori različitih jednostavnihkompjutorskih igara čiju središnju temu predstavlja simbol prijenaučen i označen na tastaturi. Ovako koncipiran programevaluirat će se eksperimentalnom primjenom na skupini djece stežom mentalnom retardacijom.
    Ključne riječi: djeca s težom mentalnom retardacijom, primjena kompjutora u komunikaciji, neverbalna komunikacija

  14. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Primjena kompjutorske tehnologije u rehabilitaciji osoba s težom mentalnom retardacijom

    Autori:
    Fulgosi-Masnjak, Rea (120841)
    Brestovci, Behlul
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 171 do 177
    Broj referenci: 15
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Ovaj je rad pokušaj prikaza važnijih istraživanja iz područjaprimjene kompjutora, autori zaključuju da se kompjutori moguiskoristiti u procesu učenja i rehabilitacije osoba s težommentalnom retardacijom. Dosadašnja su istraživanja pokazala dakompjutorska tehnologija omogućuje stvaranje i novih pristupa umetodologiji učenja i rehabilitaciji takvih osoba. Četiri suosnovna psihološka aspekta koje bi trebalo poštivati pri upotrebikompjutora u individualiziranoj nastavi: 1.sadržaj, 2.načinprezentacije (formiranje materijala za učenje), 3.interakcija(različiti načini reagiranja na djetetovo ponašanje), 4.internastruktura materijala za učenje prilagođena stilu učenjapojedinca.
    Ključne riječi: teža mentalna retardacija, primjena kompjutera u rehabilitaciji

  15. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Mogućnosti upotrebe kompjutorske tehnike u otklanjanju nepoželjnih oblika ponašanja kod osoba s umjerenom, težom i teškom mentalnom retardacijom

    Autori:
    Galešev, Vinkoslav (180735)
    Teodorović, Borka (49324)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 155 do 163
    Broj referenci: 8
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Uočeno je da osobe s težom mentalnom retardacijom težepasivizaciji, osobito u situacijama kada nema neposrednogvođenja. Neka istraživanja pokazuju da zbog nemogućnostioživotvorenja nekih od osnovnih bio-psiho-socijalnih potrebadolazi do poremećaja funkcioniranja u emocionalnoj, motivacijskoji socijalizacijskoj sfer ličnosti tih osoba, što rezultiranepoželjnim oblicima ponašanja. Radi pronalaženja efikasnijihmetoda otklanjanja nepoželjnih oblika ponašanja kao što sustereotipije, agresija i autoagresija, ispitat će se primjerenostupotrebe kompjutora razvijajući terapeutski tretman kroz(re)edukaciju sposobnosti zadovoljavanja potreba osoba s težommentalnom retardacijom te kvantitativno i kvalitativno bogaćenjepovratnih informacija iz njihove životne sredine. Poseban zadatakpredstavljat će pronalaženje hardwerskih rješenja prilagođenihpotrebama i mogućnostima osoba s težom mentalnom retardaciojom teizrada softwareskih produkata u sklopu sadržaja rehabilitacijskihprograma.
    Ključne riječi: umjerena, teža i teška mentalna retardacija, nepoželjna ponašanja, primjena kompjutora u rehabilitacijskim programima

  16. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Socijalni stavovi i vrijednosti djece s lakom mentalnom retardacijom

    Autori:
    Fulgosi-Masnjak, Rea (120841)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 45 do 51
    Broj referenci: 13
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Poznavanje stavova i vrijednosti djece s lakom mentalnomretardacijom, kao i načina njihovog formiranja i razvoja od vrloje velike važnosti u procesu rehabilitacije, te je stoga ipotreba za njihovim mjerenjem dvojaka, klinička i istraživačka.Istraživanja razvoja socijalnih stavova i vrijednosti, koja su dosada provedena, ukazuju na činjenicu da je razvoj nekih stavova ivrijednosti povezan s kognitivnim razvojem i emocionalnomzrelošću djeteta. Ova istraživanje je provedeno na uzorku odN=66-ero djece s lakom mentalnom retardacijom, oba spola, u dobiod 7 - 11 godina. U svrhu utvrđivanja socijalnih stavova ivrijednosti djece s lakom mentalnom retardacijom korištena je SSVSkala socijalnih stavovai vrijednosti ( Stančić, 1985 ). Dobivenirezultati pokazali su samo djelomično, ali statistički zanačajnupovezanost ukupnog rezultata na SSV Skali s kognitivnim statusomdjeteta. Ovakav nalaz samo djelomično potvrđuje kognitivnuteoriju socijalnog razvoja. U djece s lakom mentalnomretardacijom, potreba i želja za socijalnom pripadnošću nijerazličita od one u djece normalnog kognitivnog razvoja, ovadjeca, međutim, nemaju dovoljno razvijenu sposobnostprilagođavanja kao i vještinu ispunjenja vlastitih socijalnihpotreba.
    Ključne riječi: laka mentalna retardacija, socijalni stavovi, kognitivna teorija socijalnog razvoja

  17. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Perceptivne sposobnosti djece bez teškoća u razvoju i djece usporenog kognitivnog razvoja (PMZ test)

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Levandovski, Dubravka (25856)
    Kiš-Glavaš, Lelia
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1-2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 21 do 37
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Primjenom izbor perceptivno-motoričkih zadataka za utvrđivanjesposobnosti za učenje, na uzorku od 137 učenika oba spola, dobiod 7 do 11 godine, različitog kognitivnog statusa (djeca s lakommentalnom retardacijom, djeca s teškoćama u učenju i djeca bezteškoća u razvoju) određena je struktura perceptivno-motoričkihsposobnosti. Iz prvog dijela PMZ -testa koji se odnosi na slušnupercepciju, izlučena su tri, a iz drugog dijela, koji se odnosina vidnu percepciju, četiri faktora. Jednosmjerna analizavarijance pokazuje da čestice svih područja PMZ-a statističkiznačajno razlikuju djecu bez teškoća i djecu s teškoćama uučenju.
    Ključne riječi: percepcija, usporeni kognitivni razvoj, sposobnost za učenje, ispitivanje perceptivne sposobnosti djece

  18. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Adaptivno ponašanje djece različitog kognitivnog statusa (Evidencijski list - Opći dio)

    Autori:
    Teodorović, Borka (49324)
    Fulgosi-Masnjak, Rea (120841)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1991
    Stranice: od 37 do 51
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Prvi (opći) dio Evidencijskog lista primjenjen je na uzorcima od23 djece s lakom mentalnom retardacijom, 4 djece graničneinteligencije, te 108 djece prosjećne inteligencije, oba spola udobi od 7 do 11 godina. Dobiveni rezultati analizirani sujednosmjernom analizom varijance, a značajnost dobivenih F-omjeratestirana je Scheffeovim postupkom. Po Guttman - Kaiserovomkriteriju dobivena su 4 faktora koji su rotirani u ortogonalnuvarimax poziciju. Rezultati ovog istraživanja pokazuju postojanjerazlika u stupnju socijalne adaptacije djece različitogkognitivnog statusa u razrednoj situaciji.
    Ključne riječi: laka mentalna retardacija, djeca, adaptivno ponašanje, ispitivanje adaptivnog ponašanja

  19. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Neke metrijske karakteristike testa - "Izbor perceptivno-motoričkih zadataka za utvrđivanje sposobnosti za učenje"

    Autori:
    Galešev, Vinkoslav (180735)
    Nikolić, Branko
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1-2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 129 do 139
    Broj referenci: 3
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Na uzorku 137 djece oba spola, starosne dobi 7 do 11 godina,različitog kognitivnog statusa (prosječne inteligencije, graničneinteligencije i s lakom mentalnom retardacijom) prijenjen je"Izbor perceptivno-motoričkih zadataka za utvrđivanje sposobnostiza učenje (PMZ) ". U svrhu utvrđivanja što realnijih metrijskihkarakteristika, zadaci su s obzirom na predmet mjerenjapodijeljeni u dvije skupine ( subtest zadataka Pmz testa zaprocjenu vidnih sposobnosti i subtest zadataka za procjenuslušnih sposobnosti) što se na osnovu dobivenih rezultata analizemetrijskih karakteristika pokazalo opravdanim. Uz određenekorekcije, oba subtesta su pokazala zadovoljavajuća metrijskasvojstva. Nakon dorade određenih zadataka, kako je predloženo uovom radu, PMZ test bi se mogao upotrebljavati kao pouzdanodijagnostičko sredstvo za procjenu vidnih i slušnihperceptivno-motoričkih sposobnosti. Koliko je test upotrebljiv uprognostičke svrhe (za predviđanje uspješnosti u školskom učenju)tek treba utvrditi daljnjom evaluacijom testa.
    Ključne riječi: sposobnost za učenje, PMZ test, metrijske karakteristike, vidne sposobnosti, perceptivno-motoričke sposobnosti

  20. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Neke kognitivne karakteristike djece s mentalnom retardacijom

    Autori:
    Teodorović, Borka (49324)
    Fulgosi-Masnjak, Rea (120841)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 1 do 9
    Broj referenci: 9
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Ovo je istraživanje provedeno s ciljem utvrđivanja kognitivnihkarakteristika djece različitog stupnja kognitivnog razvoja.Ispitani uzorak obuhvatio je 64-ero djece (22 djevojčice i 42dječaka) kronološke dobi od 84 do 129 mjeseci. U odnosu nakognitivni status ispitanici su podjeljeni u dvije skupine (grupa1. imala je QI do 70, a grupa 2. je imala QI iznad 70). Svaispitana djeca obuhvaćena su odgojno-obrazovnim procesom u redovnim ili posebnim uvjetima. U svrhu ispitivanja primjenjenisu slijedeći mjerni instrumenti: ReWisc, Likovni test Bender, teUpitnik o socioekonomskom statusu. Za svako je dijete utvrđen ineurološki status, na osnovu kojeg su ispitanici podjeljeni ugrupu onih s neurološkim smetnjama i grupu onih bez neurološkihsmetnji. Dobiveni rezultati ukazali su na postojanje razlika ukognitivnim karakteristikama djece različitog QI i različitogneurološkog statusa.
    Ključne riječi: kognitivne karakteristike, djeca s mentalnom retardacijom, djeca s mentalnom retardacijom u posebnim uvjetima, djeca s mentalnom retardacijom u redovnim uvjetima

  21. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Kompetentnost za roditeljsku ulogu kod roditelja djece usporenog kognitivnog razvoja

    Autori:
    Gustović-Ercegovac, Andrea (92502)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 57 do 63
    Broj referenci: 6
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Skala percipirane kompetentnosti za roditeljsku ulogu primjenjenaje kod 71 roditelja koji imaju djecu s teškoćama u školi.Smatrali smo da je ova vrsta kroničnog stresa niskog intenzitetau relaciji s procjenom vlastite kompetentnosti. Pokazalo se da uodnosu na roditelje djece bez teškoća postoji trend nižihrezultata na skali, ali ne i statistički značajan. Potvrđena je iranijim ispitivanjem dobivena bimodalnost rezultata, što ukazujena postojanje grupe ljudi koja vjeruje u svoju kompetenciju, bezobzira na izvanjske događaje, i grupe koja ima slabu vjeru ukompetentnost za roditeljstvo, i čiji je osjećaj vjerojatno višepodložan promjenama u stresnim događajima. Za daljnje testiranjevaljanosti skale potrebno je testirati linearnost osjećajakompetetentnosti i stupnja stresa i kod roditelja koji imajudjecu s većim teškoćama.
    Ključne riječi: roditelji djece usporenog kognitivnog razvoja, kompetentnost roditelja, stres

  22. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Neurološki status i adaptivno ponašanje djece usporenog kognitivnog razvoja

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Šikić, Nada
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 75 do 79
    Broj referenci: 9
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Klasičnim neurološkim pregledom obuhvaćeno je 66-ero djeceusporenog kognitivnog razvoja. Ispitivan je hod, stav, tonus idržanje, koordinacija, funkcija kranijalnih živaca,lateralizacija, senzibilitet, motorika. Podrobnija neurološkaispitivanja nisu vršena jer su obuhvaćena neuropsihologijskimispitivanjima ( više kognitivne funkcije, percepcija, finamotorika, te emocionalni status ). Statističkom obradom ukorelaciju su stavljeni neurološki status i inteligencija. Nisuuočene statističke značajnosti.
    Ključne riječi: djeca usporenog kognitivnog razvoja, neurološki status, lateralizacija, koordinacija

  23. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Agresivnost u grupi roditelja djece usporenog kognitivnog razvoja

    Autori:
    Morović, Jadran
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 79 do 83
    Broj referenci: 4
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Praćenje i procjena agresivnosti roditelja mentalno retardiranedjece, koja zbog toga imaju poteškoća u učenju, trebali bipokazati promjene nakon šesto-mjesečnog grupnog rada. Osobe kojesu sudionici edukativno orijentirane grupe u kojoj se primjenjujetehnika Gestalt psihoterapije za sve emocionalne poteškoće nakoje se prilikom rada nailazi podrvgnute su verbalnoj ineverbalnoj procjeni postojećeg agresiviteta u njima. Usporedbapodataka omogućuje procjenu efikasnosti terapijskih zahvata tokomtrajanja grupnog rada.
    Ključne riječi: agresivnost roditelja djece usporenog kognitivnog razvoja, rad s roditeljima

  24. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Metrijske karakteristike Evidencijskog lista za otkrivanje i praćenje djece s teškoćama u razvoju (Opći dio) nakon taksonomske korekcije skaliranja pojedinih čestica

    Autori:
    Galešev, Vinkoslav (180735)
    Nikolić, Branko
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 83 do 93
    Broj referenci: 4
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Nakon izvršene korekcije skaliranja pojedinih čestica u skaliprocjene "Evidencijski list za otkrivanje i praćenje djeces teškoćama u razvoju osnovnoškolske dobi-Opći dio", analiziranesu metrijske karakteristike skale u cjelini i na nivou pojedinihčestica. Utvrđeno je da skala " Evidencijski list-Opći dio" nakonkorekcije pokazuje značajno bolja metrijska svojstva i na nivouskale u cjelini i na nivou metrijskih karakteristika čestica.Zajednička varijanca skale je gotovo u cijelosti sadržana uglavnom predmetu mjerenja kada se rezultati skale transformirajuu image oblik. Uslijed značajno poboljšane standardne mjerepouzdanosti, sumarni rezultat skale je moguće primjenjivati upraksi bez potrebe po ikakvim transformacijama. Istaknuta su nekajoš nedovoljno riješena pitanja u vezi konstrukcije skale i njeneprimjene u praksi.
    Ključne riječi: djeca s teškoćama u razvoju, Evidencijski list, metrijske karakteristike

  25. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Razlike u procjeni roditelja i nastvnika o ponašanju učenika s mentalnom retardacijom

    Autori:
    Stančić, Zrinjka (69284)
    Škrinjar, Jasmina (42530)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 63 do 75
    Broj referenci: 4
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: AAMD-Skalom II.dio ispitane su procjene uzorka roditelja (N=63) iuzorka nastavnika (N=63) o učenicima s mentalnom retardacijom(N=63), smještenih u redovne i posebne osnovne škole, na 14područja nepoželjnih oblika ponašanja. Dobiveni podacianalizirani su izračunavanjem t-vrijednosti razlika izmeđuaritmetičkih sredina procjene roditelja odnosno nastavnika, zatimkorelacijskom analizom, jednosmjernom analizom varijance idiskriminativnom analizom. te su analize sukladno pokazale dapostoje značajne razlike između procjene roditelja i procjenenastavnika o nepoželjnim oblicima ponašanja učenika s mentalnomretardacijom. U istraživanju se također, našli da uglavnom nepostoji značajna povezanost između nezavisnih varijabli pripadnihučenika (kronološka dob, kognitivne sposobnosti, pretpostavljenaorganska oštećenja mozga i neurološke smetnje) i procjenaroditelja odnosno nastavnika osim u pogledu spola učenika, gdjese našlo da su razlike u spolu povezane s procjenama nastavnikana 6 područja ponašanja od ukupno 14 mjerenih AAMD Skalom, II.dio. U pogledu ostalih nezavisnih varijabli nađena je povezanostprocjena roditelja odnosno nastavnika samo u pojedinačnimpodručjima ( od 14 ukupno ) ponašanja učenika s mentalnomretardacijom. Nije ustanovljena povezanost između obrazovnerazine roditelja i procjena ponašanja njihove djece.
    Ključne riječi: mentalna retardacija, roditelji, nastavnici, procjena ponašanja

  26. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Spremnost za učenje djece s lakom mentalnom retardacijom

    Autori:
    Levandovski, Dubravka (25856)
    Teodorović, Borka (49324)
    Pintarić, Ljiljana
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 9 do 29
    Broj referenci: 20
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Perceptivno-motoričke sposobnosti predstavljaju jedan odznačajnih preduvjeta uspješnog svladavanja odgojno-obrazovnihadržaja. Teškoće u percipiranju, koje su češće prisutne kod djece steškoćama u učenju, osobito dolaze do izražaja u usvajanjunastavnog gradiva u ranoj školskoj dobi. Ograničenja u procesupercipiranja mogu se javiti na jednom ili više osjetnih područja,u prijemu informacija, njihovoj preradi te odgovarajućimmotoričkim reakcijama. Osnovni problem ovog istraživanja obuhvaća utvrđivanjespecifičnih teškoća u vidnoj i slušnoj percepciji 66 učenika obaspola, usporena kognitivnog razvoja u dobi od 7 do 11 godina. Primjenjena su dva mjerna instrumenta: za utvrđivanje kognitivnogstatusa REWISC, a za određivanje perceptivno-motoričkihsposobnosti za učenje ( PMZ - test ). Korelacijskom se analizom pokazala povezanost između nekihperceptivnih sposobnosti i kognitivnog statusa ispitanika. Nadalje, t-testom nađene su najveće razlike između grupaobzirom na kognitivnu dob i to u razumijevanju usmenih uputa islušnom pamćenju na području slušne percepcije. Faktorskom analizom PMZ - testa u cjelini, izdvojena su dvafaktora od kojih je interpretabilan samo prvi faktor - općifaktor perceptivnih sposobnosti. Faktorizacijom rezultata svih varijabli perceptivnog, kognitivnog i neurološkog područjadobiveno je pet faktora od kojih su dva interpretabilna. U skladus njihovom strukturom imenovani su kao : opći faktor perceptivnihsposobnosti i faktor općeg kognitivnog funkcioniranja.
    Ključne riječi: perceptivno-motoričke sposobnosti, učenje, laka mentalna retardacija, kognitivne sposobnosti

  27. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Socijalna adaptacija djece s mentalnom retardacijom i njihova socijalna zrelost

    Autori:
    Igrić, Ljiljana
    Žic, Anamarija
    Krleža-Barbić, Jasna
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 29 do 45
    Broj referenci: 36
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Ovim istraživanjem ispituju se neki aspekti socijalne adaptacijekoji obuhvaćaju subjektivne komponente socijalnog razvoja iobjektivne značajke socijalnog ponašanja, a odnose se nausvojenost vještina i navika svakodnevnog života i na prisustvonepoželjnih oblika ponašanja. Na uzorku od 65 učenika s mentalnom retardacijom nižeosnovnoškolske dobi izvršena je usporedba rezultata primjenomSkale socijalnih stavova i vrijednosti (SSV) i Testanadopunjavanja nedovršenih rečenica (DR-2) s rezultatimadobivenim na AAMD skali adaptivnog ponašanja II dio. Dosadašnja istraživanja ukazuju na znakovitost razlika izmeđuučenika s mentalnom retardacijom i učenika bez teškoća urazvoju, kako glede subjektivnih tako i objektivnih aspekatasocijalne adaptacije. Utvrđene su statistički značajne korelacije između samo nekihaspekata socijalne adaptacije (AAMD skala) i nekih varijablisocijalnog razvoja (SSV, DR-2), koje potvrđuju hipotezu osocijalnom razvoju kao jednoj o determinanti socijalneadaptacije. Međutim, dobiveni rezultati mogu ukazivati i na znakovit utjecajdrugih determinanti socijalne adaptacije, što dolazi naročito doizražaja kod nepoželjnih oblika ponašanja.
    Ključne riječi: socijalna adaptacija, socijalna zrelost, djeca s mentalnom retardacijom, ispitivanje socijalne adaptacije

  28. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Prikaz skale percepcije kompetentosti za roditeljsku ulogu

    Autori:
    Gustović-Ercegovac, Andrea (92502)
    Časopis: Defektologija
    Broj: 2
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 28
    Godina: 1992
    Stranice: od 51 do 57
    Broj referenci: 4
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Bitna odrednica "Percepcije sebe" jest percepcija osobnekompetetnoeti koja značajno djeluje na naše ponašanje. Ovim smoradom željeli konstruirati primjeren mjerni instrument zaispitivanje percepcije kompetentnosti za roditeljsku ulogu.Konstruirana skala je probno primjenjena na 180 roditelja iz 6osnovnih škola. U 78% slučajeva ispitane su majke, a u 22%slučajeva očevi. rezultati se distribiuraju na cijelom kontinuumuskale, sa tendencijom bimodalnosti distribucije. Faktorskom jeanalizom dobivena dvofaktorska struktura analize na zajedničkefaktore. Koeficijenti pouzdanosti su visoki i variraju od 0.78 do0.81. Diskutirana je upotrebna vrijednost skale.
    Ključne riječi: roditelji, kompetentnost, ispitivanje kompetentnosti, percepcija sebe

  29. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Changes in social behavior in children with mental retardation - effects of the applied rehabilitation programs

    Autori:
    Igrić, Ljiljana
    Galešev, Vinkoslav (180735)
    Fulgosi-Masnjak, Rea (120841)
    Časopis: Croatia Medical Journal
    Broj: 2
    ISSN: 0353-9504
    Volumen: 37
    Godina: 1996
    Jezik: engleski
    Sažetak: Cilj ovog istraživanja bio je ispitati efekte primjenjenih rehabilitacijskih programa na socijalnu kompetenciju učenika s teškoćama učenja i nepoželjnim oblicima ponašanja. Istraživanje je provedeno na uzorku od 65 djece s teškoćama učenja, dobi 7-11 godina, oba spola, koji su pokazivali neke oblike nepoželjnog ponašanja. Poboljšanje u socijalnom ponašanju djece s dualnom dijagnozom koje se dogodilo u toku eksperimentalnog perioda, potvrdilo je važnost individualiziranog pristupa i specifičnih rehabilitacijskih programa u obrazovanju djece s posebnim potrebama.
    Ključne riječi: djeca s posebnim potrebama, mentalna retardacija, nepoželjni oblici ponašanja, socijalna kompetencija, rehabilitacijski programi

  30. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Dinamika promjena u ponašanju učenika usporenog kognitivnog razvoja

    Autori:
    Sekušak-Galešev, Snježana
    Pintarić, Ljiljana
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 31
    Godina: 1995
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Ovim se radom željelo utvrditi koji je trend promjena u ponašanju učenika usporenog kognitivnog razvoja tijekom 10 mjesečnog eksperimentalnog tretmana u 4 rehabilitacijske skupine. Ponašanje su procjenjivali nastavnici koristeći listu procjene "Evidencijski list" - opći dio, u 24 vremenske točke. Od 5 ispitivanih područja ponašanja linearni trendovi aritmetičkih sredina rezultata svih skupina pokazuju rast najmanje unutar jednog područja.

  31. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Evaluacija efekata programa "Rehabilitacija putem pokreta" u nekim aspektima socijalne kompetentnosti djece usporenog kognitivnog razvoja

    Autori:
    Kiš-Glavaš, Lelia
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 31
    Godina: 1995
    Broj referenci: 18
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Evaluacija efekata Programa rehabilitacije putem pokreta na razvoj nekih aspekata socijalne kompetentnosti u djece usporenog kognitivnog razvoja izvršena je nakon desetomjesečne primjene Programa u grupi od 13 učenika nižih razreda zagrebačkih osnovnih škola. Rezultati su pokazali veći napredak ispitanika u razvoju neintelektualnog, u odnosu na intelektualni aspekt socijalne kompetentnosti.

  32. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Treatment and services for mentally retarded persons with mental disturbances in the Republic of Croatia

    Autori:
    Igrić, Ljiljana
    Časopis: The National Association for the Dually Diagnosed Newsletter
    Broj: 4
    ISSN: 1065-2574
    Volumen: 12
    Godina: 1995
    Stranice: od 4 do 8
    Broj referenci: 11
    Jezik: engleski
    Sažetak: Odsjek za mentalnu retardaciju Fakulteta za defektologiju, Sveučilišta u Zagrebu inicirao je i proveo brojna istraživanja u svrhu poboljšanja brige za mentalno zdravlje mentalno retardiranih. Evaluirani su efekti različitih rehabilitacijskih programa za teže mentalno retardirane osobe smještene u institucije i lako mentalno retardirane osobe integrirane u redovne škole. Namjera je da se efikasni programi uključe u obrazovni proces.

  33. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Struktura socijalnog ponašanja djece s mentalnom retardacijom

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Fulgosi-Masnjak, Rea (120841)
    Časopis: Primjenjena psihologija
    Broj: 1-4
    ISSN: 0351-2649
    Volumen: 13
    Godina: 1992
    Stranice: od 27 do 34
    Broj referenci: 12
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Na uzorku od 1527 ispitanika s mentalnom retardacijom, oba spola, u dobi od 7 do 27 godina, na bazi primjene AAMD skale adaptivnog ponašanja utvrđene su četiri dimenzije socijalnog ponašanja. Prva dimenzija se odnosi na vještine i navike svakodnevnog života, dok se ostale tri odnose na nepoželjne oblike ponašanja.

  34. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Razlike u svladavanju nastavnog gradiva iz hrvatskog jezika u učenika usporenog kognitivnog razvoja uključenih u redovite ili posebne uvjete odgoja i obrazovanja

    Autori:
    Stančić, Zrinjka (69284)
    Galešev, Vinkoslav (180735)
    Ivančić, Đurđica
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 31
    Godina: 1995
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Skale procjene svladavanja nastavnog gradiva iz hrvatskog jezika, rekodirani oblik, primjenjena je na uzorku učenika usporenog kognitivnog razvoja uključenih u redovite (N=54) i posebne uvjete (N=11) odgoja i obrazovanja. Svrha primjene je dobivanje određenih pokazatelja za uspoređivanje znanja iz hrvatskog jezika u učenika uključenih u različite uvjete školovanja

  35. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Razlike u svladavanju nastavnog gradiva iz matematike u učenika usporenog kognitivnog razvoja uključenih u redovite ili posebne uvjete odgoja i obrazovanja

    Autori:
    Galešev, Vinkoslav (180735)
    Stančić, Zrinjka (69284)
    Ivančić, Đurđica
    Časopis: Defektologija
    Broj: 1
    ISSN: 0351-1839
    Volumen: 31
    Godina: 1995
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Na uzorku učenika (N=65) usporenog kognitivnog razvoja uključenih u redovite i posebne uvjete obrazovanja, primjenjena je rekordirana Skala procjene svladavanja nastavnog gradiva iz matematike. Univarijantnom analizom varijance utvrđene su statistički značajne razlike na večini čestica rekodirane Skale. Time su dobiveni određeniji pokazatelji uspoređivanja usvojenosti gradiva iz matematike za različite uvjete odgoja i obrazovanja.

  36. Tip rada: Rad u zborniku

    Naslov: Nepoželjni oblici ponašanja učenika usporenog kognitivnog razvoja u procjenama njihovih roditelja i nastavnika

    Autori:
    Stančić, Zrinjka (69284)
    Igrić, Ljiljana
    Urednici
    Rosić, Vladimir
    Naslov zbornika: Pedagoško obrazovanje roditelja
    Jezik: hrvatski
    Mjesto: Rijeka
    Godina: 1995
    ISBN/ISSN: 953-6104-00-8
    Stranice: od 379 do 402
    Skup: Međunarodni znanstveni kolokvij "Pedagoško obrazovanje roditelja"
    Održan: od 09.12.95 do 09.12.95
    Sažetak: Problem ovog istraživanja temelji se na pitanju kako roditelji, odnosno učitelji percipiraju ponašanje djeteta/učenika usporenog kognitivnog razvoja budući jedni i drugi imaju važno mjesto u procesu dijagnostike i rehabilitacije djece s teškoćama u razvoju. Vrijednost nalaza je u pozitivnim promjenama s obzirom na intenzitet i učestalost nepoželjnih ponašanja prema procjenama posebice u grupi roditelja. Dobiveni nalazi potvrđuju potrebu i značaj uloge stručnjaka u radu s učenicima roditeljima i učiteljima.

  37. Tip rada: Rad u zborniku

    Naslov: Evaluacija programa "Grupni rad s roditeljima" na osnovi procjena adaptivnog ponašanja i spremnosti za učenje učenika usporenog kognitivnog razvoja

    Autori:
    Bezuk, Jasna
    Galešev, Vinkoslav (180735)
    Morović, Jadran
    Urednici
    Rosić, Vladimir
    Naslov zbornika: Pedagoško obrazovanje roditelja
    Jezik: hrvatski
    Mjesto: Rijeka
    Godina: 1995
    ISBN/ISSN: 953-6104-00-8
    Stranice: od 403 do 434
    Skup: Međunarodni znanstveni kolokvij "Pedagoško obrazovanje roditelja"
    Održan: od 09.12.94 do 09.12.94
    Sažetak: Grupni rad s roditeljima na osnovi gestalt pristupa provodio se tijekom 10 mjeseci s 10 roditelja djece s smetnjama u ponašanju i teškoćama u učenju, mlađe osnovnoškolske dobi koja su u integriranim obrazovnim uvjetima. Dobivene pozitivne razlike između procjena prije početka i po završetku terapijskog rada mogu se pripisati utjecaju provedenog programa "Grupnog rada s roditeljima".

  38. Tip rada: Rad u zborniku

    Naslov: Neki učinci rada s obitelji na razvoj djece s posebnim potrebama

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Bezuk, Jasna
    Morović, Jadran
    Urednici
    Šimunović, Ivan
    Naslov zbornika: Naša obitelj danas
    Jezik: hrvatski
    Mjesto: Opatija
    Godina: 1994
    Stranice: od 43 do 48
    Skup: Naša obitelj danas
    Održan: od 28.11.94 do 30.11.94
    Sažetak: Praktična i teoretska iskustva i spoznaje u svijetu i u nas nedvojbeno su potvrdili mogućnosti pozitivna utjecaja na promjenu obitelji koja ima dijete s posebnim potrebama. Na putu do sustavnih rješenja jedan korak je načinjen upravo osnovanim Hrvatskim udruženjem za stručnu pomoć djeci s posebnim potrebama pri Fakultetu za defektologiju Sveučilišta u Zagrebu.

  39. Tip rada: Sažetak u zborniku

    Naslov: Treatment and Services for Mentally Retarded Persons with Mental Health Problems in Croatia "

    Autori:
    Igrić, Ljiljana (29954)
    Urednici
    Fletcher, Robert,J.
    Naslov zbornika: Proceedings, The International Congres on the Dually Diagnosed
    Jezik: engleski
    Mjesto: Kingston, USA
    Godina: 1993
    Stranice: od 70 do 70
    Skup: The International Congres on the Dually Diagnosed
    Održan: od 29.04.93 do 01.05.93
    Ključne riječi: mentalna retardacija, tretman, servisi, psihički poremećaji

  40. Tip rada: Sažetak u zborniku

    Naslov: Effects of the program "Rehabilitation through movement" on the diminishment of undesired ways of behavior in children with delayed cognitive development

    Autori:
    Kiš-Glavaš, Lelia
    Urednici
    Došen, Antun
    Naslov zbornika: Program & Abstracts
    Jezik: engleski
    Mjesto: Amsterdam, Nizozemska
    Godina: 1995
    ISBN/ISSN: 90-73197-06-6
    Stranice: od 81 do 81
    Skup: First Congress of the European Association for Mental Helth in Mental Retardation (MH-MR)
    Održan: od 13.09.95 do 16.09.95
    Sažetak: Evaluacija efekata programa "Rehabilitacije putem pokreta" na smanjenje nepoželjnih ponašanja iskazanih u razredu, u djece usporenog kognitivnog razvoja, izvršeno je nakon 10-mjesečnog perioda primjene u grupi od 9-ero učenika nižih razreda redovnih osnovnih škola, grada Zagreba. Analiza rezultata pokazuje pozitivne promjene u cjelokupnom ponašanju ispitanika. Rezultati upućuju na važnost uloge Programa u kompleksnoj rehabilitaciji djece usporenog kognitivnog razvoja, integrirane u redovne osnovne škole.

  41. Tip rada: Sažetak u zborniku

    Naslov: Integrative therapy of undesired behavior in children with delayed cognitive development

    Autori:
    Igrić, Ljiljana
    Žic, Anamarija
    Nikolić, Branko
    Urednici
    Došen, Antun
    Naslov zbornika: Program & Abstracts
    Jezik: engleski
    Mjesto: Amsterdam, Nizozemska
    Godina: 1995
    ISBN/ISSN: 90-73197-06-6
    Stranice: od 76 do 76
    Skup: First Congress of the European Association for Mental Helth in Mental Retardation (MH-MR)
    Održan: od 13.09.95 do 16.09.95
    Sažetak: Ispitane su mogućnosti korištenja Integrativne terapije u tretmanu psihičkih poremećaja i nepoželjnih oblika ponašanja u djece usporenog kognitivnog razvoja dobi 7-11 godina. Rezultati ukazuju na značajno smanjenje nepoželjnih oblika ponašanja. Prema procjeni roditelja to smanjenje se prvenstveno odnosi na psihičke poremećaje, dok procjena učitelja pokazuje smanjenje nepoželjnih ponašanja u razredu, čime se Integrativna terapija pokazala efikasnom u poticanju mentalnog zdravlja u mentalno retardirane djece
    Ključne riječi: djeca usporenog kognitivnog razvoja, nepoželjni oblici ponašanja, Integrativna terapija

  42. Tip rada: Sažetak u zborniku

    Naslov: Some variables of the social development in dualy diagnosed children

    Autori:
    Fulgosi-Masnjak, Rea (120841)
    Urednici
    Došen, Antun
    Naslov zbornika: Programs & Abstracts
    Jezik: engleski
    Mjesto: Amsterdam, Nizozemska
    Godina: 1995
    ISBN/ISSN: 90-73197-06-6
    Stranice: od 46 do 46
    Skup: First Congress of the European Association for Mental Helth in Mental Retardation (MH-MR)
    Održan: od 13.09.95 do 16.09.95
    Sažetak: Ovo istraživanje je provedeno na uzorku od 56 djece s dualnom dijagnozom, oba spola, koja su polazila niže razrede osnovnih škola. Skala stavova i vrijednosti i Test nedovršenih rečenica primjenjeni su sa svrhom utvrđivanja socijalnih stavova i vrijednosti kao varijabli socijalnog razvoja. Dobiveni rezultati pokazuju samo djelomičnu ali značajnu povezanost između razine socijalnog razvoja mjerene ovim instrumentima i kognitivne teorije socijalnog razvoja.

  43. Tip rada: Magistarski rad

    Naslov: Efekti primjene integrativne gestalt terapije u socijalizaciji djece s mentalnom retardacijom
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Autor: ŽIC ANAMARIJA
    Datum obrane: 26.04.95
    Jezik: hrvatski
    Broj stranica: 140
    Sažetak: Ispitivana je opravdanost primjene skupnog rada po principima integrativne gestalt terapije u poticanju socijalno kompetentnog ponašanja djece s lakom mentalnom retardacijom. Formiran je uzorak od 33 djece, 7 do 11 godina, u koje su prisutni nepoželjni oblici ponašanja. Statistički značajnim napretkom u socijalno kompetentnom ponašanju, izraženom smanjenjem psihičkih poremećaja, povećanom osobnom neovisnošću i boljom socijalnom interakcijom, ovaj oblik skupnog rada pokazao se učinkovitim.
    Ključne riječi: djeca s lakom mentalnom retardacijom, socijalna kompetencija, integrativna gestalt terapija, nepoželjni oblici ponašanja, vještine i navike svakodnevnog života, socijalni stavovi i vrijednosti, instruktaža iz obrazovnih predmeta


  44. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Efekti primjene integrativne gestalt terapije u socijalizaciji djece s mentalnom retardacijom
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 26.04.95
    Broj stranica: 140
    Autor: Žic Anamarija
    Rad: Magisterij


  45. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Komparacija perceptivno-motoričkih sposobnosti djece usporenog kognitivnog razvoja i djece bez teškoća u razvoju
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 01.03.93
    Broj stranica: 45
    Autor: Moškun student Fakulteta za defektolu Dubravka
    Rad: Diplomski rad


  46. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Grupni rad s učenicima i promjena u njihovom ponašanju
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 02.03.94
    Broj stranica: 56
    Autor: Ćulibrk student fakulteta za defektolu Nataša
    Rad: Diplomski rad


  47. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Geštalt terapija i perceptivno-motoričke sposobnosti učenika usporenog kognitivnog razvoja
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 21.03.94
    Broj stranica: 44
    Autor: Balentović student Helena
    Rad: Diplomski rad


  48. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Adaptivno ponašanje djece usporenog kognitivnog razvoja
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 27.01.95
    Broj stranica: 37
    Autor: Šišmanović student Ružica
    Rad: Diplomski rad


  49. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Terapeutski programi i socijalna zrelost u djece usporenog kognitivnog razvoja
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 27.01.95
    Autor: Matokanca student Sonja
    Rad: Diplomski rad


  50. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Socijalna adaptacija učenika s mentalnom retardacijom prije i poslije primjene rehabilitacijskih programa
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 02.02.95
    Broj stranica: 55
    Autor: Abu Qadas student Kamel Mohammed Kamel
    Rad: Diplomski rad


  51. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Razlike u procjeni adaptivnog ponašanja u učenika usporenog kognitivnog razvoja između roditelja i nastavnika
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 17.02.95
    Broj stranica: 43
    Autor: Prpić student Sandi
    Rad: Diplomski rad


  52. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Perceptivno-motoričke sposobnosti djece usporenog kognitivnog razvoja (PMZ test)
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 17.02.95
    Broj stranica: 42
    Autor: Zeba student Anđa
    Rad: Diplomski rad


  53. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Napredak učenika usporenih kognitivnih sposobnosti u usvajanju nastavnog gradiva iz hrvatskog jezika
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 22.05.95
    Autor: Vidmar Margareta
    Rad: Diplomski rad


  54. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Utjecaj perceptivno-motoričke stimulacije na smanjenje nepoželjnih oblika ponašanja
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 24.07.95
    Broj stranica: 41
    Autor: Vrdoljak Marina
    Rad: Diplomski rad


  55. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Utjecaj ratnih zbivanja na rezultate DR-2 testa u djece usporenog kognitivnog razvoja
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 22.12.92
    Broj stranica: 84
    Autor: Zubak Zdenka
    Rad: Diplomski rad


  56. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Razlika u procjenama ponašanja djece s mentalnom retardacijom između nastavnika i roditelja
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 10.12.92
    Broj stranica: 57
    Autor: Petani-Penza Sarita
    Rad: Diplomski rad


  57. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Rezultati primjene Evidencijskog lista kod učenika usporenog kognitivnog razvoja
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 25.05.92
    Broj stranica: 59
    Autor: Konjević Mladen
    Rad: Diplomski rad


  58. Tip rada: Mentorstvo

    Naslov: Povezanost kognitivnog statusa sa pojavom neadaptiranog oblika ponašanja u djece s mentalnom retardacijom
    Fakultet: Fakultet za defektologiju Sveučilište u Zagrebu
    Mentor: IGRIĆ LJILJANA
    Datum obrane: 16.03.92
    Broj stranica: 50
    Autor: Milardović Ivanka
    Rad: Diplomski rad


  59. Tip rada: Kompjuterski program

    Naslov: m


  60. Tip rada: Radio emisija

    Naslov: Djeca s posebnim potrebama

    Autori:
    Husedžinović, Branka
    Ćulik, Katica
    Peršen, Mirko
    Marjanović Zulin, Nenad
    Radio postaja: Drugi program Hrvatskog radija
    Naslov emisije: Slagalica za roditelje
    Godina: 1995
    Jezik: hrvatski

  61. Tip rada: Radio emisija

    Naslov: Centar za djecu s posebnim potrebama

    Autori:
    Kipčić, Ornela
    Radio postaja: Radio Cibona
    Naslov emisije: Centar za djecu s posebnim potrebama
    Godina: 1994
    Jezik: hrvatski

  62. Tip rada: Radio emisija

    Naslov: Rehabilitacijski programi za djecu usporenog kognitivnog razvoja

    Autori:
    Cukon, Gordana
    Radio postaja: Hrvatski radio Radio Sljeme
    Naslov emisije: Rehabilitacijski programi za djecu usporenog kognitivnog razvoja
    Godina: 1994
    Jezik: hrvatski

  63. Tip rada: Radio emisija

    Naslov: Rehabilitacijski programi za djecu s posebnim potrebama

    Autori:
    Šarunić, Sonja
    Radio postaja: Obiteljski radio Velika Gorica
    Naslov emisije: Rehabilitacijski programi za djecu s posebnim potrebama
    Godina: 1995
    Jezik: hrvatski

  64. Tip rada: TV emisija

    Naslov: Kako pomoći djeci?

    Autori:
    Kobol, Maja
    Šuman, V.
    TV postaja: HTV - prvi program
    Naslov emisije: Znanost i mi
    Godina: 1993
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Djeca s teškoćama u razvoju čine oko 10% školske populacije. Međunjima je najzastupljenija skupina učenika sniženih intelektualnihsposobnosti. Premda su već 13 godina ona uključena u redovneškole,još nisu stvoreni prikladni uvjeti za njihovu edukacijskuintegraciju. Znanstvenici FD provode istraživanje na 65-ero djecezagrebačkih osnovnih škola s ciljem da ispitaju učinke nekihrehabilitacijskih programa kao što su poticanje perceptivnograzvoja, rehabilitacija putem pokreta, grupni rad s djecom igrupni rad s roditeljima.
    Ključne riječi: djeca s teškoćama u razvoju, snižene intelektualne sposobnosti, edukacijska integracija, rehabilitacijski programi

  65. Tip rada: TV emisija

    Naslov: Dijete i agresivnost

    Autori:
    Šuman, V.
    Kobol, Maja
    TV postaja: HTV - prvi program
    Naslov emisije: Iz svijeta znanosti
    Godina: 1995
    Jezik: hrvatski

  66. Tip rada: TV emisija

    Naslov: Živjeti sa

    Autori:
    Vuković-Siriščević, Marija
    Čikara, Koviljka
    TV postaja: HTV - prvi program
    Naslov emisije: Živjeti sa
    Godina: 1995
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Emisija predstavlja "Centar za djecu s posebnim potrebama". Prikazani su rehabilitacijski programi koji se provode u Centru.

  67. Tip rada: Pozvano predavanje

    Naslov: Neki učinci rada s obitelji na razvoj djece s posebnim potrebama
    Ustanova: Ministarstvo rada i socijalne skrbi
    Godina: 1994


  68. Tip rada: Pozvano predavanje

    Naslov: Stanje i perspektive edukacijske integracije učenika usporenog kognitivnog razvoja
    Ustanova: Županija međimurska
    Godina: 1995



MZT Engleski jezik SVIBOR Abecedni popis Složeno po šifri projekta Složeno po ustanovi projekta Pretraga Pomoć
Ministarstvo znanosti
i tehnologije
Engleski
jezik
Svibor
početna stranica
Abecedni
popis
Složeno po
šifri projekta
Složeno po
ustanovi projekta
Pretraživanje Pomoć

Informacije: svibor@znanost.hr