Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr
SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH
Šifra projekta: 5-07-055
SOCIJALIZACIJA DJECE S MENTALNOM RETARDACIJOM
Glavni istraživač
: IGRIĆ, LJILJANA (29954) Suradnici
LEVANDOVSKI, DUBRAVKA (25856)
FULGOSI-MASNJAK, REA (120841)
GUSTOVIĆ, ANDREA (92502)
KRLEŽA-BARBIĆ, JASNA (134644)
STANČIĆ, ZRINJKA (69284)
IVANČIĆ, ĐURĐICA (203191)
BEZUK, JASNA (203180)
KOVAČIĆ, MARA (99456)
KIŠ-GLAVAŠ, LELIJA (172196)
PINTARIĆ, LJILJANA (190400)
ŽIC, ANAMARIJA (190332)
Tip istraživanja: primjenjeno Trajanje od: 01.05.91. do 15.12.94. Ukupno radova na projektu: 70
Radovi na projektu citirani u Current Contents: 2
Naziv ustanove: Fakultet za defektologiju, Zagreb (13) Odjel/Zavod: ODSJEK ZA MENTALNU RETARDACIJU Defektologija u Zagrebu Adresa: Kušlanova 59a Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Komunikacija
teleFaks: 385 (0)41 22 99 50
Telefon: 385 (0)1 233 80 22
Sažetak: Ovim su se istraživanjem ispitivali efekti primjene različitih programa stimulacije socijalnog ponašanja djece s mentalnom retardacijom koja pokazuju nepoželjne oblike ponašanja. Nakon preliminarnog ispitivanja kad su utvrđene mjerne karakteristike instrumenata za procjenu ponašanja odabran je uzorak od 66-ero djece usporenog kognitivnog razvoja. Kronološka dob djece je između 7 i 11 godina. Polaznici su redovnih i posebnih osnovnih škola, te žive u vlastitoj obitelji. Inicijalno se je utvrdila razina njihovog socijalnog ponašanja. Uzorak je podjeljen na pet poduzoraka. U četiri eksperimentalne grupe primjenjivala su se četiri različita rehabilitacijska programa, a peta komparabilna grupa je bila uključena u istom vremenskom periodu u klasično podučavanje iz obrazovnih predmeta. Tijekom jednogodišnjeg eksperimentalnog perioda evaluirale su se promjene u varijablama školskog učenja i u varijablama socijalnog ponašanja. Finalnim ispitivanjem utvrđene su razine postignuća u svakoj od pet grupa i uspoređeni efekti primjene različitih programa. U svrhu ostvarenja ciljeva ovog istraživanja pratile su se neke varijable na uzorku roditelja i učitelja djece uključene u ispitivanje.
Ključne riječi: mentalna retardacija, nepoželjni oblici ponašanja, evaluacija programa, roditelji, motoričke aktivnosti, stimulacija percepcije, grupni rad
Ciljevi istraživanja: Osnovni cilj istraživanja je ispitati efekte
primjene različitih programa stimulacije socijalnog ponašanja u djece s
mentalnom retardacijom koja pokazuju nepoželjene oblike ponašanja. U tu su
se svrhu analizirale promjene u učestalosti i strukturi nepoželjnih
ponašanja, promjene u sposobnosti za učenje, promjene u općem socijalnom
ponašanju djece i promjene u stavovima njihovih roditelja. U nastojanju da
se eliminiraju nepoželjni oblici ponašanja u osoba s mentalnom retardacijom
danas su prisutni pokušaji primjene raznih postupaka kao psihoterapija,
modifikacija ponašanja, medikamentozna terapija i usvajanje socijalnih
vještina. Međutim, da bi se neki postupak mogao primjeniti na populaciju
osoba s mentalnom retardacijom potrebno ga je prethodno prilagoditi
njihovim razvojnim sposobnostima. Roditelji obično razvijaju nerealne
stavove koji obilježavaju odnos roditelj - dijete (Teodorović, Levandovski,
1986), što otežava uspješno provođenje rehabilitacije djeteta. Stoga se
ukazuje na potrebu uključivanja roditelja u razne oblike savjetodavnog i
psihoterapeutskog rada. Tako su predmet ovog istraživanja bila djeca s
mentalnom retardacijom smještena u vlastitu obitelj. U skladu s njihovim
potrebama razrađeni su i primjenjeni razni modeli tretmana s ciljem
smanjenja ili otklanjanja nepoželjnih oblika ponašanja. Ovi programi će
predstavljati dopunu postojećim programima u sistemu odgoja, obrazovanja i
rehabilitacije djece s mentalnom retardacijom, koji se do danas nisu
pokazali dovoljno efikasni u socijalizaciji djece s retardacijom.
Usmjeravanjem na uklanjanje nepoželjnih oblika ponašanja primjenjeni
programi će omogućiti podizanje opće razine socijalnog ponašanja djece s
mentalnom retardacijom, osloboditi njihove potencijale za socijalni razvoj
i školsko učenje, što će na kraju rezultirati boljom funkcionalnom
organizacijom obitelji s retardiranim djetetom.
SURADNJA - PROJEKTI
Naziv projekta
: Centar za djecu s posebnim potrebama Naziv ustanove: Hrvatsko Udruženje za stručnu pomoć djeci s posebnim
potrebama Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
SURADNJA - USTANOVE
Naziv ustanove
: EUROPEAN ASSOCIATION FOR MENTAL HEALTH IN MENTAL
RETARDATION Tip ustanove: Međunarodna organizacija Tip suradnje: Sustavna razmjena informacija Grad: 5800 A A - Veneray, NETHERLANDS
Naziv ustanove
: NATIONAL ASSOCIATION FOR THE DUALLY DIAGNOSED Tip ustanove: Međunarodna organizacija Tip suradnje: Sustavna razmjena informacija Grad: NY 12401 - Kingston, USA
Naziv ustanove
: Ministarstvo prosvjete i športa Tip ustanove: Državna uprava Tip suradnje: Zajednički projekt Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Naziv ustanove
: Gradski sekretarijat za obrazovanje kulturu i
šport Tip ustanove: Državna uprava Tip suradnje: Zajednički projekt Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Naziv ustanove
: Mont-Montaža Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Tip suradnje: Novčana potpora Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Naziv ustanove
: Privredna banka Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Tip suradnje: Novčana potpora Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Naziv ustanove
: Atlas American Express Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Tip suradnje: Promocija i/ili komercijalizacija rezultata Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Naziv ustanove
: Komercijalna banka Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Tip suradnje: Novčana potpora Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Naziv ustanove
: Školska knjiga Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Tip suradnje: Novčana potpora Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
OSTALA POSTIGNUĆA
Naziv
: Rehabilitacijski programi u integracijskim uvjetima
odgoja i obrazovanja (Državni seminar Zavoda za školstvo,Ministarstvo
kulture i prosvjete Hrvatske "Živjeti, učiti i voljeti zajedno"), Pula
05.-06.07.1993.g. Tip proizvoda: Ostalo Autor(i): Igrić, Lj.
Naziv
: Tretman i servisi za mentalno retardirane sa psihičkim
poremećajima u Hrvatskoj (Seminar Zavoda Republike Slovenije za šolstvo in
šport, Ljubljana;"Integracijain normalizacija"), 21.04.1993.g. Tip proizvoda: Ostalo Autor(i): Igrić, Lj. Ostali podaci o projektu.