Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr
SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH
Šifra projekta: 5-07-059
POREMEĆAJI GOVORNE KOMUNIKACIJE U DJECE OSNOVNOŠKOLSKE DOBI
Glavni istraživač
: LJUBEŠIĆ, MARTA (26146) Suradnici
VULETIĆ, DUŠANKA (54013)
ARAPOVIĆ, DIANA (92493)
BRESTOVCI, BEHLJULJ (5393)
FARAGO, EMICA (99662)
HEDJEVER, MLADEN (1802)
KOVAČEVIĆ, MELITA (158340)
NIKOLIĆ, BRANKO (68213)
NOVOSEL, DARKO (138674)
PAŠIČEK, LJERKA (35113)
RADOVANČIĆ, BRANKO (39843)
SARDELIĆ, SENKA (38265)
STANČIĆ, VLADIMIR (44475)
PRIBANIĆ, LJUBICA (108136)
BRADARIĆ-ŠLUJO-JONČIĆ, SANDRA (161723)
BOLFAN-STOŠIĆ, NATALIJA (190380)
LENČEK-VANCAŠ, MIRJANA (190354)
PRIZL, TATJANA (190391)
BLAŽI, DRAŽENKA (190290)
Tip istraživanja: temeljno Trajanje od: 01.01.91. do 31.12.94. Ukupno radova na projektu: 112
Naziv ustanove: Fakultet za defektologiju, Zagreb (13) Odjel/Zavod: Odsjek za logopediju Adresa: Kušlanova 59a Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Komunikacija
Telefon: 385 (0)1 233 80 22
teleFaks: 385 (0)1 22 99 50
E-mail: Marta.Ljubesic@public.srce.hr
Sažetak: Veliki broj mjerenja govora koja su poduzeta u okviru Projekta učinjena su s ciljem da se dođe do sveobuhvatnijih opisa strukture poremećaja u akutnoj fazi i uvida u dinamiku procesa koji leže u njegovoj osnovi. Istraživačkim nacrtom obuhvaćena su četiri uzorka učenika s govorno-jezičnim poremećajima (učenici s posebnim jezičnim teškoćama, učenici s teškoćama čitanja i pisanja, osobe s mucanjem i učenici oštećena sluha) te uzorak predškolske djece s poremećajem glasa i kontrolni uzorci ispitanika. Rezultati israživanja pokazuju da i u djece s posebnim jezičnim teškoćama i u djece s teškoćama čitanja i pisanja postoje deficiti u području jezično strukturalnog znanja, dok su u djece s ozbiljnim oštećenjima sluha te poteškoće izrazito naglašene. Nisu ustanovljeni posebni oblici jezičnih grešaka koji bi se javljali samo kod ispitanika s govorno-jezičnim poremećajima, te vrsta greške ne predstavlja valjan diferencijalno dijagnostički znak, već njihova raspodjela pri određenim jezičnim zahtjevima. U pogledu etiologije poremećaja dobiveni rezultati podržavaju pretpostavku da su poremećaji posljedica ograničenja radne memorije i perceptivne obrade govora. Za učenike s teškom nagluhosti i praktičnom gluhoćom razrađeni su i evaluirani defektološki programi za otklanjanje nepoželjnih ponašanja koja su ometala komunikaciju. Daljnji osnovni rezultat istraživanja je razrada ispitnog materijala za jezik slušno oštećene školske djece. Između 502 djece predškolske dobi slušnom procjenom kvalitete glasa izdvojeno je 36 djece s poremećajem glasa. Njihovi su glasovi zatim analizirani metodom akustičke analize i metodom subjektivne procjene. Kod učenika s mucanjem analizirana je primjena elektromiografske biološko povratne veze u terapiji i rezultati pokazuju značajne pomake u svim varijablama jakosti mucanja i verbalne fluentnosti, a osobito u smanjenju napetosti mišića larinksa te u brzini čitanja.
Ključne riječi: govorno-jezični poremećaji, disfonija, dislalija, posebne jezične teškoće, mucanje, govorni i jezični razvoj djece oštećena sluha, teškoće čitanja i pisanja, biološka povratna sprega, logopedska terapija
Ciljevi istraživanja: Cilj Projekta je metodološki koordinirano i
cjelovito istraživanje različitih oblika govorno - jezičnih poremećaja u
školskoj dobi, koje, iako su različiti, objedinjuje ista posljedica -
poremećaj govorne komunikacije. Osnovni su ciljevi istraživanja: 1.
ustvrditi strukturu poremećaja u odabranim oblicima govorno-jezične
komunikacije: u laringealnom glasu, artikulaciji glasova, jezičnoj
djelatnosti, tečnosti govorenja i u čitanju i pisanju; 2. određivanje
kriterija za subklasifikaciju unutar pojedinih poremećaja: disfonija,
dislalija, posebnih jezičnih teškoća, mucanja, poremećaja čitanja i
pisanja i govora slušno oštećenih; 3. istražiti govorno-jezičnu
komunikaciju kod različitih poremećaja; 4. izraditi posebne dijagnostičke
i terapijske programe i evaluirati ih.
SURADNJA - PROJEKTI
Naziv projekta
: DFG-Az.:SCHO 311 Dysgrammatismus - Projekt Naziv ustanove: Paedagogische Hochschule Heidleberg,
Sonderpaedagogische Fakultaet Grad: 69120 - Heidelberg, S.R. Njemačka
SURADNJA - USTANOVE
Naziv ustanove
: Kinderzentrum Muenchen Tip ustanove: Other Tip suradnje: Povremena razmjena stručnjaka Grad: 81377 - Muenchen, Njemačka
Naziv ustanove
: Djelatnost za rehabilitaciju govora i slušanja,
Dom zdravlja Varaždin Tip ustanove: Ustanova kojoj osnovna djel. nije znans Tip suradnje: Sustavna razmjena stručnjaka Grad: 42000 - Varaždin, Hrvatska
Naziv ustanove
: Paedagogische Hochschule Heidelberg Tip ustanove: Sveučilište/Fakultet Tip suradnje: Zajedničko objavljivanje znanstvenih radova Grad: 69120 - Heidelberg, S.R. Njemačka
Naziv ustanove
: Opća bolnica Varaždin, Djelatnost za
rehabilitaciju slušanja i govora Tip ustanove: Ustanova kojoj osnovna djel. nije znans Tip suradnje: Povremena razmjena stručnjaka Grad: 42000 - Varaždin, Hrvatska Ostali podaci o projektu.