Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr
SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH
Šifra projekta: 5-07-266
RAZVOJ KURIKULUMA IZ FIZIKE ZA OSNOVNE ŠKOLE I GIMNAZIJE
Glavni istraživač
: KRSNIK, RUDOLF (23955) Suradnici
MIKULIČIĆ, BRANKA (31074)
PEĆINA, PLANINKA (28773)
ŠINDLER, GUSTAV (30512)
Tip istraživanja: temeljno Trajanje od: 01.10.91. do 31.12.95. Ukupno radova na projektu: 1
Naziv ustanove: Prirodoslovno-matematički fakultet, Prirodoslovni odjeli, Zagreb (119) Odjel/Zavod: Fizi;ki odjel Katedra za metodiku fizike Adresa: Bijenička 32, p.p.162 Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Komunikacija
Telefon: 385 (0)1 455-57-30
Telefon: 385 (0)1 455-57-30
teleFaks: 385 (0)1 43-25-25
E-mail: rkrsnik$dominis.phy.hr
Sažetak: Istražuju se intrinsična svojstva konstruktivistički orijentirane Ť
nastave fizike i njene komparativne prednosti spram tradicionalne Ť
nastave.Konačni cilj je implementiranje (na temelju tih rezultata Ť
kao i rezultata dobivenih u svijetu) suvremenih Ť
konstruktivističkih ideja u školski kurikulum fizike (osnovna Ť
škola i gimnazija) kao i u nastavnu praksu u Republici Hrvatskoj. Ť
Istražuju se reakcije učenika na interaktivnu konstruktivističku Ť
nastavu u kojoj se na temelju predočenih problemskih situacija Ť
postupno razvijaju fizikalni pojmovi,zakoni, modeli i teorije, Ť
kombinirajući uporabu eksperimenta s povijesnim, filozofskim i Ť
epistemološkim aspektima fizike. Poseban pažnja posvećuje se Ť
učeničkim predkoncepcijama (alternativnim idejama). Ispituju se Ť
kognitivni, konativni i afektivni učinci takve nastave fizike. Ť
Istraživanja se provode u četiri faze, koje se dobrim dijelom Ť
isprepliću. U prvoj fazi istražuje se hipoteza o nedostatnom Ť
učinku tradicionalne nastave fizike. U drugoj fazi pripremaju se Ť
i razrađuju materijali i udžbenici za potrebe konstruktivistički Ť
usmjerene nastave ( jer nastavnici ne mogu raditi Ť
konstruktivistički usmjereno na temelju tradicionalnih Ť
udžbenika). U trećoj fazi istražuje se hipoteza o superiornim Ť
učincima konstruktivistički usmjerene nastave fizike. U četvrtoj Ť
fazi publiciraju se bitni sveukupni rezultati istraživanja.
Ciljevi istraživanja: Glavni ciljevi projekta jesu: 1.Uvođenje
suvremenih konstruktivističkih ideja i brojnih rezultata istraživanja iz
područja metodike fizike ( u svijetu i u nas) , u hrvatski školski
kurikulum iz fizike i u nastavnu praksu u Hrvatskoj. 2. Razvijanje
konstruktivistički orijentiranih nastavnih materijala i udžbenika, koji
uključuju: a)Postupno razvijanje fizikalnih pojmova i pojmovnih mreža,
kombinirajući u nastavnom procesu eksperiment s povijesnim, filozofskim i
epistemološkim aspektima fizike. b) Posebno je naglašena golema uloga
učeničkih predkoncepcija, njihovo induciranje i prepoznavanje u naglašeno
interaktivnom nastavnom procesu i njihova integracija sa znanstvenim
idejama (tzv. konceptualna promjena). Da bi se ti ciljevi ostvarili
potrebno je da nastavnici učine pomak od tradicionalnog prema
konstruktivističkom pristupu nastavi. To će biti moguće samo uz pomoć novih
i prikladnih nastavnih materijala i udžbenika, koji mogu služiti kao gotov
predložak za takve nastavne oblike.Tj. kompletan proces konstrukcije
fizikalnih znanja( naravno na jedan specifičan način), zajedno sa svim
neophodnim vezama između različitih pojmova, predočen je na temelju
problemskih situacija, slijeda sukcesivnih divergentnih i konvergentnih
problema, provokativnih pitanja, s bitnim naglaskom na konceptualni pristup
i s obiljem rasprava u tekstu. Takvi materijali omogućuju čak i
tradicionalno orijentiranom nastavnikurelativno lagano i bezbolno
uključivanje u interaktivni, konstruktivistički orijentiran, nastavni
proces. Ožekuje se da će u učionici sadržaji tih materijala biti znakovito
začinjeni s učeničkim idejama, što će bitno utjecati i na dinamiku i na
stvarni razvoj procesa konstrukcije znanja. Očekujemo da će pritom
nastavnici kreirati svoje osobne pristupe ( pogotovo u interaktivnoj
atmosferi u učionici), tako da predočeni materijali i udžbenici za njh nisu
nikakova ograničenja, već samo prijedlog koji im bitno olakšava novo
polazište.
SURADNJA - USTANOVE
Naziv ustanove
: Centre for Studies in Science and Mathematics,
School of Education, University of Leeds Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Grad: Leeds, Velika Britanija
Naziv ustanove
: Institut fur Didaktik der Physics, Universitat
Karlsruhe Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Grad: Karlsruhe, Njema;ka
Naziv ustanove
: King's Kollege Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Grad: London, Velika Britanija
Naziv ustanove
: University College of Physics Tip ustanove: Gospodarstvena/Proizvodna Grad: Cork, Irska
Naziv ustanove
: Ministarstvo kulture i prosvjete, Zavod za
školstvo Republike Hrvatske Tip ustanove: Ustanova kojoj osnovna djel. nije znans Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Naziv ustanove
: Ministarstvo prosvjete i športa Republike
Hrvatske Tip ustanove: Državna uprava Tip suradnje: Sustavna razmjena informacija Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
OSTALA POSTIGNUĆA
Naziv
: Katalog znaja i sposobnosti za gimnazije (FIZIKA) Tip proizvoda: Katalozi, adresari, popisi Autor(i): Krsnik Rudolf (23955)
Naziv
: Prvi hrvatski simpozij o nastavi fizike "Problemi
osuvremenjavanja nastave fizike" Tip proizvoda: Ostalo Autor(i): Krsnik R.,Mikuličić B.,Pećina P
Naziv
: Drugi hrvatski simpozij o nastavi fizike Tip proizvoda: Ostalo Autor(i): Krsnik, Pećina, Mikuličić Ostali podaci o projektu.