Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr
SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH
Šifra projekta: 5-11-121
INOVACIJE U OBRAZOVANJU POMOĆU RAČUNALA
Glavni istraživač
: DRAGOJLOVIĆ, PAVLE (10532) Suradnici
ČIČIN-ŠAIN, MARINA (88761)
BUDIĆ, STJEPAN (5944)
KOLUDROVIĆ, ĆIRIL (21815)
NOVAK, JADRANKO (137482)
MARINOVIĆ, MARIJA (13684)
HOIĆ-BOŽIĆ, NATAŠA (900653)
Tip istraživanja: primjenjeno Trajanje od: 30.04.91. do 31.12.94. Ukupno radova na projektu: 66
Naziv ustanove: Pedagoški fakultet, Rijeka (9) Odjel/Zavod: Zavod za informatiku Adresa: Omladinska 14 Grad: 51000 - Rijeka, Hrvatska
Komunikacija
Telefon: 385 (0)51 516-322 (int.50)
teleFaks: 385 (0)51 515-142
E-mail: pdragoj@mapef.pefri.hr
Sažetak: Dosadašnji neuspjeh šire upotrebe programirane nastave kao standardnog oblika primjene računala u obrazovanju treba pripisati i uobičajenoj sporosti preuzimanja inovacija u obrazovnom procesu. Pokušalo se računala uključiti u tradicionalne programe nastave, što izaziva otpore i kod nastavnika i kod učenika. Dok su programi i programski proizvodi kreirani u zemljama engleskog govornog područja brzo šire, jer se koriste standardnim riječima i kraticama, tekstovi programirane nastave na engleskom jeziku teško su prevedivi a ne odgovaraju ni po sadržaju. Programska nastava ne može zadovoljiti učenike koji su van škole obasuti mnogim boljim i interesantnijim sadržajima i medijima. Nove tehnologije na području hardvera i softvera obećavaju stanoviti preokret u primjeni računala od dosadnog tutora do znalačkog mentora. Toliko su nove da je do primjene došlo samo u izoliranim slučajevima kako smo ustanovili u našim čestim međunarodnim kontaktima. Kada je predložen i prihvaćen projekt u kojem su istaknuto mjesto imale inovacije u području primjene hipermedija, nismo uopće mogli pretpostaviti koliko smo bili u pravu i koliko brzo će doći do velikih i brzih promjena i u sklopovlju i u programskoj podršci. Morali smo s Windows 3.0 prijeći na Windows 3.1, s verzije 1.1 programa Toolbook na verziju 1.5, s rada pomoću Hypercard v.2.1 na Supercard pa sad na Hypercard 2.2. Iako je novčana potpora postajala sve slabija cijeli fakultet u odnosu na ostale u Rijeci i Zagrebu, naslabije opremljen računalima, uspjelo je nabaviti novu grafičku i video-karticu, zvučnu karticu (za PC/AT, 80386,25 MHz) i CD-ROM i Dodatnih 4 MByta glavne memorije za Macintosh. Uglavnom radilo se o opremi nabavljenoj sredstvima od 30.000 DEM, primljenim od Ministarstva još u 1990. godini, koju je trebalo učiniti hipermedijalnom. Uz spomenute programske proizvode pribavljen je niz drugih proizvoda (bez kupnje) kao Guide for Windows, HSCIA i AuthorwarePro sve za PC. Usporedbom svih ovih programa u pogledu kvalitete gotovih proizvoda njihovom uporabom, cijenom i kompleksnošću, procjena je da za jednostavan rad odgovara novonabavljena verzija Toolbook, v.1.5, dok je AuthorwarePro veoma skup i bio bi prikladniji uz novije verzije Microsoft proizvoda. Rad na računalu Macintosh lakši je, Supercard je odličan, najnoviju verziju Hypercard (v.2.2) još nismo primili, ali se vjeruje da će biti još bolja.
Ključne riječi: računalo, obrazovanje, mentor, multimedija, hipermedija, transpjuter, World Wide Web
Ciljevi istraživanja: Stalnim praćenjem događanja na području
informacijskihtehnologija (IT) ustanovljena su u prethodnim istraživanjima
onapodručja, koja će u budućem razdoblju od 2 do 5 godina imativelik
utjecaj na primjenu računala u obrazovanju. Ciljevi ovogistraživanja
unutar područja primjene računala u obrazovanjuodnose se prije svega na
pronalaženje načina da se učenici već odprvih dana školovanja privikavaju
na način mišljenja potreban dase uopće akceptira računalo kao univerzalno
pomagalo u svimaktivnostima od igre do traženja znanja i savjeta.
Nadalje,korisnicima nastavnicima treba odabrati najpogodniji
programskiproizvod koji će ih na najjednostavniji način od
dosadašnjihrješenja voditi u razred i gradiva za učenje, ponavljanje
iprodubljivanje određenih dijelova gradiva. Na kraju, očevidnu sveveću
kompatibilnost TV-tehnike i računala treba iskoristiti umultimedijske
svrhe novim raspoloživim sredstvima (opremom iprogramima). Poučeni
primjerima VIDEODAT modema na TV staniciPro 7 i već kod nas primjenjenim
programom Mosaic za Internet-WWWpripremamo i organizaciju elektroničkog
časopisa kojeg bi podnadzorom uređivali studenti informatike, a mogao bi
se dijelitina disketama, preko BBS i na kraju ako bude uspjeha i preko
WWW.Nastavlja se i rad oko sklopovske definicije tzv. Vademecuma, štoje
ljepši izraz od kratice PDA (Perssonal Digital Assistant) apodrazumijeva i
ulogu tutora a ne samo asistenta, sve to radeći u svjetskoj mreži.
SURADNJA - USTANOVE
Naziv ustanove
: Ekonomski fakultet u Rijeci Tip ustanove: Sveučilište/Fakultet Tip suradnje: Sustavna razmjena stručnjaka Grad: 51000 - Rijeka, Hrvatska
Naziv ustanove
: Fakulteta za elektrotehniko in računalništvo Tip ustanove: Sveučilište/Fakultet Tip suradnje: Sustavna razmjena informacija Grad: 61000 - Ljubljana, Slovenija
Naziv ustanove
: MIPRO Rijeka Tip ustanove: Neprofitna Tip suradnje: Sustavna razmjena informacija Grad: 51000 - Rijeka, Hrvatska Ostali podaci o projektu.