Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr
SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH
Šifra projekta: 5-11-193
MODELI ZNANJA I KOMUNIKACIJSKI OBRASCI
Glavni istraživač
: TUĐMAN, MIROSLAV (50584) Suradnici
MAROEVIĆ, IVO (72511)
LOPINA, VJERA (123811)
LASZLO, BULCSU (25415)
ŽUBRINIĆ, TOMISLAVA (900369)
LAUC, DAVOR (900878)
Tip istraživanja: temeljno Trajanje od: 01.02.91. do 31.12.95. Ukupno radova na projektu: 50
Radovi na projektu citirani u Current Contents: 2
Naziv ustanove: Filozofski fakultet - Humanističke znanosti, Zagreb (130) Odjel/Zavod: Odsjek za informacijske znanosti Adresa: Salajeva 3 Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Komunikacija
Sažetak: Cilj je projekta istražiti bitne odrednice odnosa između Ť
znanja, spoznaje, komunikacije i prostora. Težšte je na Ť
istraživanju prvenstveno sljedećih odrednica i njihovih funkcija: Ť
jezika (jezičnih pravila prirodnih i formalnih jezika), prostora Ť
(modeli prostorne, socijalne i simboličke organizacije), vremena Ť
(socijalnog i povijesnog vremena) te muzejskih predmeta Ť
(prirodnih i povijesnih objekata). Glavne su dionice projekta: Ť
Modeli znanja i spoznajni sustavi; Ustroj i organizacija znanja Ť
od prvog do osmog razreda osnovne škole (analiza tekstova korpusa Ť
osnovnoškolskih udžbenika); Teorijski modeli prikaza i Ť
organizacije znanja u muzejima; Razvoj i budućnost umjetničkih Ť
muzeja i galerija u Zagrebu. Algoritmizacija jezičnih pravila; Ť
Model morfološkog znanja u hrvatskom jeziku. Model sintaktičke Ť
analize kontekstnih jezika.
Ključne riječi: znanje, spoznanja, prikaz, komunikacijski obrazac, prostor, kontekst, jezik, sintaksa, morfologija, pravila, algoritmi, muzejski predmet, muzej, muzeologija, korpus
Ciljevi istraživanja: Osnovni ciljevi ovog projekta jesu: a)
istražiti epistemologijsku strukturu predmeta informacijske znanosti, tj.
strukturu znanja (prostorne i vremenske odrednice simboličkih objekata),
spoznajne sustave (socijalne i povijesne odrednice spoznajnih subjekata),
komunikacijske obrasce (jezične i tehnologijske odrednice razmjene znanja)
i međufunkcionalne odnose i veze što sudjeluju u prikazu, organizaciji i
razmjeni znanja; b)istražiti ustroj, prikaz i razvoj korpusa znanja učenika
od prvog do osmog razreda osnovne škole na temelju korpusa tekstova
školskih knjiga; c) utvrditi teorijske postavke muzeologije i njezino
mjesto u okviru informacijskih znanosti; d) opisati jezikoslovnu intuiciju
kojom se pronalaze jezična pravila; e) primjenom dvorazinskog modela
izraditi lingvistički opis morfologije hrvatskog jezika; f) razraditi
univerzalni postupak sintaktičke analize kontekstnih jezika. Očekivani
rezultati jesu: utvrđivanje odrednica različitih tipova znanja, izrada
rječnika pojmova koje bi učenici trebali usvojiti od prvog do osmog razreda
osnovne škole, definiranje teorijskih modela prikaza i organizacije znanja
u muzejima, prepoznavanje osnovnih rečeničnih sklopova za prikaz
osnovnoškolskog znanja, formalizacija i eksplikacija prešutnog jezičnog
znanja, primjena modela sintaktičke analize nad cijelom klasom
beskontekstnih i kontekstnih jezika.