SVIBOR - Radovi - projekt broj: 6-04-172

MINISTARSTVO ZNANOSTI I TEHNOLOGIJE

Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr

SVIBOR

SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH


Radovi objavljeni na projektu 6-04-172


Broj radova citiranih u CC: 0
Broj ostalih radova: 12
Ukupno objavljenih radova: 12


  1. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Hrvatska glazbena terminologija. Prolegomena jednom istraživačkom projektu

    Autori:
    Gligo, Nikša (102736)
    Časopis: Arti musices
    Broj: 1
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 23
    Godina: 1992
    Stranice: od 21 do 34
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U članku se upućuje na odrednice istraživanja po uzoru na sustave i modele koji se koriste u "Handwoerterbuch der musikalischen Terminologie" H.H. Eggebrechta s obzirom na istraživanje povijesti pojmova koje se na hrvatskom jeziku do sada nikada nije provodilo. Daje se nekoliko konkretnih primjera i upozoruje na poteškoće, naročito na one koje se tiču nazivlja glazbe 20. stoljeća.
    Ključne riječi: terminologija, terorija glazbe, glazba 20. stoljeća, Hans Heinrich Eggebrecht, lingivstika

  2. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Atonalitet

    Autori:
    Gligo, Nikša (102736)
    Časopis: Arti musices
    Broj: 2
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 23
    Godina: 1992
    Stranice: od 99 do 112
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Pojam se definira kroz 12 definicija na jezicima izvornika s preciznim prijevodom na hrvatski. Uporaba se analizira iz daljnje literature. Očito je da je značenje pojma neprecizno i da ga se različito interpretira. No drugi pojmovi koji se predlažu ili nisu opće prihvaćeni ili su još nepreciznija značenja. Dalje se zalaže za značenjsku distinkciju između hrvatskog pojma "atonalnost" (internacionalna osnova -tonal- nejasna etimologijskog podrijetla s hrvatskim sufiksom -ost kao oznakom svojstva, kvalitete osnove) i "atonalitetnost" (osnova -tonal- s internacionalnim sufiksom -itet i hrvatskim sufiksom -ost koji uvijek značenjski ne odgovara internacionalnom sufiksu -itet). Zato je tvorbeno čistiji i pridjevski oblik "atonalitetan" od "atonalan" s obzirom na jasnije podrijetlo od osnove -tonalitet-.
    Ključne riječi: terminologija, teorija glazbe, glazba 20. stoljeća

  3. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Mišljenje Josipa Silića

    Autori:
    Silić, Josip (71475)
    Časopis: Arti musices
    Broj: 2
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 23
    Godina: 1992
    Stranice: od 230 do 232
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Autor, koji je jezični savjetnik u projektu, detaljno obrazlaže tvorbena načela osnova i -tonal- s obzirom na internacionalni sufiks -itet, odnosno hrvatski sufiks -ost koji ponekad značenjski ne odgovara internacionalnom sufiksu. Članak je nastavak rasprave iniciran pojmovnom monografijom "Atonalitet" objavljenom u "Arti musices", 23, 1992, 2, str. 101-112.
    Ključne riječi: terminologija, teorija glazbe, tvorba riječi u hrvatskom jeziku

  4. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Odgovor Komisije za standardizaciju hrvatskog glazbenog nazivlja

    Autori:
    Gligo, Nikša (102736)
    Klobučar, Anđelko
    Lazarin, Branko
    Ruždjak, Marko
    Časopis: Arti musices
    Broj: 2
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 23
    Godina: 1992
    Stranice: od 232 do 234
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Komisija za standardizaciju hrvatskog glazbenog nazivlja odgovara s muzikološkog aspekta na mišljenje Josipa Silića o tvorbi hrvatskih riječi sa sufiksima -itet i -ost, i to s obzirom na do sada uvriježenu praksu u hrvatskom jeziku. Ovo je daljnji prinos raspravi o pojmu "atonalitet".
    Ključne riječi: terminologija, teorija glazbe, tvorba riječi u hrvatskom jeziku

  5. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Tonalitaet

    Autori:
    Beiche, Michael
    Časopis: Arti musices
    Broj: 2
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 23
    Godina: 1992
    Stranice: od 234 do 238
    Jezik: njemački
    Sažetak: Kao nastavak rasprave o atonalitetu objavljuje se glava-dispozicija obrade pojma "tonalitet" iz "Rječničkog priručnika za glazbenu terminologiju" H.H. Eggebrechta, i to iz dva razloga: a) da bi se upozorilo na nejasno terminologijsko podrijetlo pojma, naročito njegove osnove -tonal-; b) da bi se čitatelje općenito upoznalo s maketom obrade pojma u "Rječničkom priručniku..." Tekst je objavljen na izvornom jeziku (njemački) i u preciznom prijevodu na hrvatski.
    Ključne riječi: terminologija, teorija glazbe

  6. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Ekspresionizam

    Autori:
    Krpan, Erika
    Časopis: Arti musices
    Broj: 2
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 23
    Godina: 1992
    Stranice: od 239 do 249
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Pojam se najprije definira kroz osam definicija na jeziku izvornika (njemački, engleski, hrvatski) i s prijevodom na hrvatski. Uporaba se analizira iz daljnjih izvora, pri čemu se konstatira da značenje pojma varira s obzirom na to da li se rabi u vezi s glazbom, književnošću i/ili likovnim umjetnostima. Budući da primarno potječe iz književnosti i likovnih umjetnosti, njegova uporaba u glazbi varira od autora do autora, čak i onda kada se rabi kao periodizacijska etiketa.
    Ključne riječi: terminologija, glazba 20. stoljeća, stil

  7. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Dopisi čitatelja (o tonalitetu)

    Autori:
    Milić, Marijan
    Časopis: Arti musices
    Broj: 1
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 24
    Godina: 1993
    Stranice: od 129 do 131
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Autor se nadovezuje na dosadašnje rasprave o tonalitetu i iznosi neke svoje stavove o etimologijskom podrijetlu pojma i uporabi njegovih pridjevskih oblika na hrvatskom jeziku.
    Ključne riječi: terminologija, tonalitet, teorija glazbe, tvorba riječi u hrvatskom jeziku

  8. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Nacionalizam (u glazbi)

    Autori:
    Sedak, Eva (24256)
    Časopis: Arti musices
    Broj: 1
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 24
    Godina: 1993
    Stranice: od 133 do 148
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Pojam se definira kroz trinaest definicija na izvornim jezicima (njemački, engleski, hrvatski) s preciznim prijevodima na hrvatski. Uporaba se analizira iz daljnjih izvora. Usprkos popularnosti značenje pojma se promjenljivo interpretira između dva pola: a) uporabe folklora kao nacionalne značajke; b) regionalnih značajki različitih tipova koji se ne temelje na folklornoj građi. Posebna se pozornost posvećuje značenju pojma u sklopu "ideologije nacionalnog smjera" u hrvatskoj glazbi između dvaju svjetskih ratova.
    Ključne riječi: terminologija, folklor, ideologija nacionalnog smjera

  9. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Glazbena proza

    Autori:
    Merkaš, Davor
    Časopis: Arti musices
    Broj: 2
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 24
    Godina: 1993
    Stranice: od 299 do 314
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Premda se ovaj pojam u hrvatskoj muzikološkoj literaturi rijetko rabi, njegovo je značenje itekako važno zbog poimanja nekih promjena u tretiranju odnosa između ritma i metra od druge polovine 19. stoljeća koje se izravno prenose i na glazbu 20. stoljeća (Schoenberg). Pojam se definira iz 12 izvora i poseban se naglasak stavlja na njegovoj uporabi u Schoenbergovoj skladateljskoj teoriji.
    Ključne riječi: terminologija, teorija glazbe, metar, ritam, Arnold Schoenberg

  10. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Agregat

    Autori:
    Gligo, Nikša (102736)
    Časopis: Arti musices
    Broj: 1
    ISSN: 0587-5455
    Volumen: 26
    Godina: 1995
    Stranice: od 283 do 298
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Ovo je pojmovna monografija o pojmu koji praktički ne postoji u hrvatskom glazbenom nazivlju ali bi njegova uporaba bila itekako korisna, naročito u onome značenju koje se uvriježilo na francuskom govornom području: a) naziv za vertikalni sklop koji se ne može determinirati po kriterijima tonalitetne, funkcionalne harmonije. No također se istražuju i druga značenja pojma: b) u teoriji dvanaesttonske tehnike Miltona Babbitta; c) u skladateljskoj teoriji Johna Cagea, premda su ta značenja neprecizna i ograničene recepcije.
    Ključne riječi: terminologija, teorija glazbe, akord, harmonija, dvanaesttonska tehnika, Milton Babbitt, John Cage

  11. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: "Povijest glazbe" Vjenceslava Novaka

    Autori:
    Majer-Bobetko, Sanja (69060)
    Časopis: Croatica
    Broj: 40-1
    Volumen: 25
    Godina: 1992
    Stranice: od 1 do 200
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: "Povijest glazbe" Vjenceslava Novaka nastala je krajem 19. stoljeća na narudžbu Hrvatskog glazbenog zavoda kao udžbenik za glazbene škole. No ostala je neobjavljena a kao rukopis se čuva u biblioteci Muzičke akademije Sveučilišta u Zagrebu. Autorica je ovdje prvi put transkribirala i filološki uredila rukopis, te u njemu indeksirala glazbeno nazivlje i imena. "Povijest glazbe" Vjenceslava Novaka značajan je dokument o stanju hrvatskog glazbenog nazivlja krajem 19. stoljeća, pogotovo zato što potječe iz pera hrvatskog književnika koji zauzima istaknuto mjesto u povijesti hrvatske književnosti.
    Ključne riječi: terminologija, povijest glazbe, Vjenceslav Novak

  12. Tip rada: Doktorska dizertacija

    Naslov: Glazbeni život u Hrvatskoj i ilirska Danica od 1835. do 1849 (glazbeno nazivlje)

    Autori:
    Franković, Dubravka (94800)
    Gligo, Nikša
    Gligo, Nikša (102736)
    Gligo, Nikša (102736)
    Gligo, Nikša (102736)
    Fakultet: Filozofski Zagreb
    Autor: FRANKOVIĆ DUBRAVKA
    Datum obrane: 04.07.94
    Jezik: hrvatski
    Broj stranica: 379
    Sažetak: U disertaciji se kontekstualno i s konkordacijom istoznačnica obrađuje značenje glazbenih pojmova što su se rabili u "Danici ilirskoj" od 1835. do 1849. Rezultati dokazuju da su ovi prvi pokušaji utemeljenja moderne hrvatske glazbene terminologije prije Kuhača itekako kvalitetni, kako s muzikološkog tako i s lingvističkog, odnosno sociokulturološkog aspekta. Disertacija je drugi sustavni pokušaj istraživanja povijesnog aspekta razvoja hrvatskog glazbenog nazivlja. (Prvo je istraživanje organologijskog nazivlja u razdoblju baroka Stanislava Tuksara.)
    Ključne riječi: terminologija, glazba 19. stoljeća, lingvistika, Ilirski pokret, Stanislav Tuksar


MZT Engleski jezik SVIBOR Abecedni popis Složeno po šifri projekta Složeno po ustanovi projekta Pretraga Pomoć
Ministarstvo znanosti
i tehnologije
Engleski
jezik
Svibor
početna stranica
Abecedni
popis
Složeno po
šifri projekta
Složeno po
ustanovi projekta
Pretraživanje Pomoć

Informacije: svibor@znanost.hr