Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr
SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH
Šifra projekta: 6-04-265
HRVATSKA POPIJEVKA (POVIJESNO-ANALITIČKI ASPEKTI)
Glavni istraživač
: KOS, KORALJKA (72375) Suradnici
Tip istraživanja: temeljno Trajanje od: 01.06.92. do 31.12.95. Ukupno radova na projektu: 20
Radovi na projektu citirani u Current Contents: 1
Naziv ustanove: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Zagreb (101) Odjel/Zavod: Razred za glazbenu umjetnost i muzikologiju Adresa: Hebrangova 1 Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Komunikacija
Telefon: 385 (0)41 469-080
Sažetak: Dosadašnja pojedinačna istraživanja pokazuju da je solo pjesma, kao mala, nereprezentativna forma, zbog posebnosti kulturnih i glazbenih okolnosti, često bila jedini oblik profesionalnog glazbenog stvaralaštva u Hrvatskoj. U njoj se ostvaruje kontinuitet i sudioništvo u međunarodnim stilskim kretanjima. Projekt istražuje povijest hrvatske popijevke od njezinih početaka (monodije Atanazija Grgičevića Jurjevića, "Pisni..." 1635) do prvih vrhunaca u razdoblju ranog romantizma u prvoj polovini 19. st. (Wiesner-Livadić, Lisinski). Nakon stvaralaštva Ivana Zajca koje predstavlja retardaciju u odnosu na suvremena stilska kretanja obrađuje se vokalna lirika generacije tz. "prijelaza" (Bersa, Hatze, Pejačević) u kojoj se iskazuje estetika "fin de sieclea". Iz razdoblja između dva rata u 20. stoljeću izdvojeno je stvaralaštvo Baranovića, Kunca, Odaka, Širole i I. Paraća kao reprezentativno za uključivanje međunarodnih dostignuća i iskazivanje hrvatskog identiteta u solo pjesmi. Najnovije tendencije u razvoju hrvatske solo pjesme istražuju se egzemplarno na djelima nekolicine skladatelja koji su stvarali pretežno nakon drugog svjetskog rata (Bjelinski, Cipra, Lhotka-Kalinski). Hrvatska popijevka u svakom se razdoblju obrađuje povijesno (opći okviri, posebnosti razvoja) i analitički na izabranim karakterističnim primjerima. U analizi posebna se pažnja posvećuje interakciji tekst-glazba. Dovršena monografija sadržavat će i potrebni znanstveni aparat, tj. bilješke, bibliografije, notne primjere, kazalo imena i sažetke. Monografiji će biti priključena kazeta sa izabranim snimkama.
Ciljevi istraživanja: Cilj je projekta prikaz razvoja hrvatske
popijevke u kontekstu europskih stilova. U dijakronijskom pregledu
upozorava se na pripadnost međunarodnim stilskim kretanjima ali i na
posebnosti vlastite hrvatskoj popijevci. Daljnji je cilj analitički
osvijetliti izabrane primjere i pokazati specifičnosti izabranih izraznih
sredstava i njihovu interakciju, posebice u odnosu na pjesnički predložak.
Praktički je cilj istraživanje i sabiranje građe koja je velikim dijelom
neobjavljena, te okupljanje sve potrebne dokumentacije na jednome mjestu,
tj. u predloženoj monografiji. Jedan od rezultata trebala bi biti
afirmacija hrvatske glazbene baštine u muzikološkim i kulturnim krugovima
kako teorijski, tako i u živoj glazbenoj praksi, jer bi istraživanje
trebalo biti i poticajno za objavljivanje notnih izdanja i prezentiranje
hrvatske popijevke na koncertnim podijima u zemlji i inozemstvu. Rezultati
bi dakle bili znanstveni i kulturološki: obogaćivanje znanstvene spoznaje o
hrvatskoj glazbenoj baštini i afirmacija hrvatske glazbe. Ostali podaci o projektu.