SVIBOR - Radovi - projekt broj: 6-06-145

MINISTARSTVO ZNANOSTI I TEHNOLOGIJE

Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr

SVIBOR

SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH


Radovi objavljeni na projektu 6-06-145


Broj radova citiranih u CC: 1
Broj ostalih radova: 21
Ukupno objavljenih radova: 22


  1. Tip rada: Knjiga

    Naslov: Cjeloživotno borazovanje: znanstvene osnove i primjena

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Urednici
    Drandić, Boris
    Izdavač: ZNAMEN
    Godina: 1995
    Broj stranica: 480
    Broj referenci: 435
    Jezik: hrvatski

  2. Tip rada: Rad u knjizi

    Naslov: Teoretske osnove reforme odgojno obrazovnih sustava

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Urednici
    Drandić, Boris
    Izdavač: ZNAMEN
    ISBN: 953 6008 00 9
    Godina: 1993
    Stranice: od 179 do 191
    Broj referenci: 18
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U opisivanju i interpretaciji edukativnih reformi primijenjen jesustavski pristup. Izložena je tipologija ciljeva edukacije udruštvima različitog gospodarskog i političkog ustrojstva.Istaknuta je važnost interdisciplinskih istraživanja u otkrivanjuzabluda o ulozi edukacije u društvenom razvitku, a na kojima suse temeljile mnoge obrazovne reforme. Prikazan je optimalniredoslijed reformskih poteza o kojemu ovisi uspjeh reformeobrazovanja.
    Ključne riječi: Edukacija, obrazovna reforma, sustavski pristup, optimalni redoslijed reformskih poteza.

  3. Tip rada: Rad u knjizi

    Naslov:

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Urednici
    Svetina, Metka
    Jelenc, Zoran
    Izdavač: Andragoški center Republike Slovenije
    Jezik: engleski

  4. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Obrazovanje kao faktor kvalitete života

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Krizmanić, Mirjana (23641)
    Kolesarić, Vladimir (21736)
    Časopis: Primijenjena psihologija
    Broj: 3-4
    ISSN: 0351-2649
    Volumen: 12
    Godina: 1991
    Stranice: od 109 do 114
    Broj referenci: 13
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Univerzalni cilj edukacije je "doprinos razvoju". Razvoj jevišedimenzionalna ekonomska, socijalna (politička), kulturna iekološka promjena koja omogućuje veći stupanj zadovoljavanjapotreba ljudi, tj. višu kvalitetu života. Kvaliteta života jekompleksan , sintetički doživljaj zadovoljstva/nezadovoljstvapojedinca životom koji nastaje permanentnom evaluacijom ireevaluacijom uspješnosti u zadovoljsavanju njegovih potreba.Zato je kvaliteta života determinirana kako objektivnimfaktorima, tj. prirodnom i socijalnom okolinom, takopsihofozičkim svojstvima pojedinca. Kvalitetu se života kaopsihološku kategoriju može ispitati samo pomoću subjektivneprocjene zadovoljstva pojedinca, jer se objektivne okolnostisubjektivno evaluiraju ovisno o njegovim željama, aspiracijama iiskustvu. Jedan od faktora zadovoljstva je i edukacija jer je onasredstvo za ekonomsku i socijalnu promociju te realizacijuličnosti. Obrazovanje nije samo poseban faktor kvlaitete životanego je i mehanizam kojim se osvještava važnost drugih faktorakvalitete života (ekološki odgoj, odgoj za ljudska prava itd.) paga to čini glavnim infrastrukturnim činiteljem kvalitete života. U radu se razmatra mogući doprinos razine obrazovanja, tipovaobrazovnih sadržaja, metoda i organizacije obrazovanja kvalitetiživota kao i interakcije između obrazovanja i ostalih faktorakvalitete života s osobitim osvrtom na značaj kognitivnih ikonativnih osobina.
    Ključne riječi: edukacija, razvoj, kvaliteta života.

  5. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Teorija kurikuluma u obrazovanju odraslih

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Časopis: Th‚lŠme
    Broj: 1
    ISSN: 0029-764
    Volumen: 37
    Godina: 1991
    Stranice: od 15 do 25
    Broj referenci: 17
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U radu se prikazuje razvoj kurikulumske teorije u SAD tenjezine osnovne koncepcije: kurikulum, kurikulumski sustav ikurikulumske tehnike. Razmatra se odnos između različitihkurikulumskih elemenata te provodi komparativna analiza Tabine iKnowlesove klasifikacije tih elemenata. U sklopu eksplikacije prvoga kurikulumskoga elementa (ciljeviedukacije) prezentiraju se unutarnji učinci obrazovanja i odgoja.Konstatira se zadovoljavajuća kompatibilnost struktureandragoškog ciklusa s analiziranim kurikulumskim sustavima.

  6. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Obrazovanje i inovativno ponašanje odraslih

    Autori:
    Domović, Vlatka (166732)
    Časopis: Th‚lŠme
    Broj: 1
    ISSN: 0029-764
    Volumen: 37
    Godina: 1991
    Stranice: od 27 do 34
    Broj referenci: 15
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U radu se elaborira odnos između inovacijskog ponašanjazaposlenih i vrste i kvalitete njihovog obrazovanja. Doprinosobrazovanja inovacijskom ponašanju zaposlenih ispitan je naprigodnom uzorku inovatora iz tri velika poduzeća s razvijenominovativnom djelatnošću. Podaci su prikupljeni anketom, apovezanost među varijablama utvrđena kompletnom i stupnjevitomregresijskom analizom. Dobiveni podaci pokazuju da kvalitetaobrazovanja direktno utječe na kvalitetu inovativne produkcije,tj. inovacije nižega ranga vrijednosti uspješno ostvaruju iispitanici s nižim stupnjevima obrazovanja, dok su inovacijevišeg ranga vrijednosti isključiva domena visokoobrazovanihkadrova.

  7. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Empirijski prilog određenju kvalitete života

    Autori:
    Sučić, Seka (159745)
    Časopis: Th‚lŠme
    Broj: 1
    ISSN: 0029-764
    Volumen: 37
    Godina: 1991
    Stranice: od 35 do 47
    Broj referenci: 12
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Na uzorku (N=143) slučajno odabranih ispitanika provedeno jeempirijsko istraživanje kvalitete života. Sakupljeni su podaci otome što se najčešće poima pod kvalitetom života, tj. ispitanicisu naveli na što prvo pomisle kad čuju tu sintagmu, zatim štoprema njihovom mišljenju najviše pridonosi kvaliteti života, tesu procijenili kvalitetu vlastita života. Pri spominjanju kvlaitete života ispitanici najčešće pomislena materijalne aspekte života, osjećaj zadovoljstva i socijalneaspekte života, a kvaliteti života najviše pridonose materijalnii društveni uvjeti, te osobine ličnosti. Ovi podaci analiziranisu u funkciji spola, dobi i obrazovanosti te su razmatrane uočenerazlike. Procijenjena kvaliteta života analizirana je (porednavedenih varijabli) i s obzirom na ekonomski standard. Zaključeno je da kvaliteta života nužno ovisi o trenutačnimuvjetima života, te da materijalni aspekti nisu pokazatelj, negonužna pretpostavka kvalitete života, što je potvrđeno irezultatima ovog istraživanja.

  8. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Teorije reformi odgojno obrazovnog sustava: međunarodna usporedba

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Časopis: Napredak
    Broj: 4
    ISSN: 0031-384
    Volumen: 132
    Godina: 1991
    Stranice: od 421 do 429
    Broj referenci: 17
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U članku se interpretiraju konstrukti "odgojno obrazovnisustav" i "obrazovna reforma". Edukativni sustav se opisuje uzpomoć općeg modela otvorenog sustava. Iznose se različitashvaćanja ciljeva edukativne djelatnosti i ukazuje na razloge iokolnosti u kojima sistemska analiza odgoja i obrazovanja nijemoguća ili nije dopuštena. U drugom dijelu članka prikazuju se one teorije obrazovnihreformi koje se temelje na ravnotežnom i konfliktnom pristupuanalizi društvenih pojava, i to u nacionalnom i međunarodnomkontekstu.
    Ključne riječi: Edukacija, edukativni sustav, obrazovna reforma, otvoreni sustav, ciljevi edukacije, teorije obrazovnih reformi.

  9. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Kvaliteta života kao cilj edukacije

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Časopis: Th‚lŠme
    Broj: 1
    ISSN: 1019-7591
    Volumen: 38
    Godina: 1992
    Stranice: od 1 do 18
    Broj referenci: 46
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U članku se rasčlanjuje problematika ciljeva edukacije sastajališta različitih edukoloških disciplina. Objašnjava sestruktura teleološkog sustava edukacije te njegova uvjetovanostpolitičkim, gospodarskim i kulturnim kontekstom. Posebno serazmatra problem mogućeg sukoba gospodarskih, političkih ipsiholoških (samoaktualizirajućih) ciljeva obrazovanja i odgoja.Testira se teleološko rješenje prema kojem je opći ciljrazličitih vrsta edukacije "kvaliteta života" konceptualiziranakao zadovoljstvo životom, jer ona ovisi o stupnju zadovoljenostiosnovnih (egzistencijalnih), socijalnih i samoaktualizirajućihpotreba. Objektivni čimbenici kvalitete života se subjektivnoponderiraju ovisno o sustavu vrijednosti, razini aspiracija terazličitim crtama ličnosti. Edukacija može pridonijeti kvalitetiživota djelujući na osposobljenost za zadovoljavanjeegzistencijalnih i socijalnih potreba, te neposredno, djelujućina osobni razvitak pojedinca. Optimalan sklop uvjeta u kojima jedoprinos edukacije kvaliteti života najveći može seidentificirati multivarijatnim (a ne bivarijatnim) empirijskimispitivanjem međudjelovanja edukacije i kvalitete života usustavu objektivnih (situacionih) te kognitivnih i ostalihpersonalnih osobina.
    Ključne riječi: Edukacija, ciljevi edukacije, kvaliteta života, potrebe, zadovoljstvo životom, vrijednosni sustav, razina očekivanja.

  10. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Prilog poznavanju odnosa obrazovanja i zadovoljstva životom

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Miharija, Živana (142384)
    Časopis: Th‚lŠme
    Broj: 1
    ISSN: 1019-7591
    Volumen: 39
    Godina: 1993
    Stranice: od 17 do 32
    Broj referenci: 30
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Na uzorku od 535 odraslih ispitanika, polaznika različitihoblika obrazovanja, ispitana je povezanost razine njihoveobrazovanosti s kognitivnom i afektivnom evaluacijom života.Utvrđena je značajna povezanost obrazovanja i kognitivnogvrednovanja postignuća sedam (od 22) važnih životnih ciljeva.Nije utvrđena značajna povezanost obrazovanja i općegzadovoljstva životom. Obrazovanost je povezana s kognitivnom evaluacijom višenegativno nego pozitivno (od 7 značajnih veza 5 je negativnih).Obrazovaniji ispitanici vrednuju svoja postignuća manjima odnisko i srednje obrazovanih, vjerojatno zbog više razine svojihočekivanja. Povezanost između obrazovanosti i afektivneevaluacije je slabija i uglavnom pozitivna (od 6 značajnih veza 4su pozitivne). Dobiveni rezultati govore u prilog stajalištu da je mogućerazlikovati kognitivnu od afektivne evaluacije života. Činjenicada je obrazovanost povezana s percepcijom uspjeha i zadovoljstvomu manjem broju životnih područja u skladu je s rezultatima onihistraživanja prema kojima socijalno klasificirajuće varijableobjašnjavaju manji dio varijance zadovoljstva životom.
    Ključne riječi: Edukacija, kvaliteta života, kognitivna evaluacija, afektivna evaluacija, zadovoljstvo životom

  11. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Kvaliteta života kao kriterij održivosti razvoja: psihologijski pristup

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Časopis: Primijenjena psihologija
    Broj: 3
    ISSN: 1330-0113
    Volumen: 2
    Godina: 1993
    Stranice: od 471 do 480
    Broj referenci: 11
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Koncept održivog razvoja pretpostavlja ne samo štedljivoiskorištavanje izvora i zaštitu okoliša nego i svojevrsnurekonceptualizaciju razvitka kao takvog. Razvitak je, naime, podefiniciji, promjena, odnosno aktualizacija potencijala entitetakoji se razvija. Ona s gledišta zadovoljavanja ljudskih potrebane mora biti pozitivna; može biti i negativna. Zato razvitaktreba interpretirati kao porast zadovoljavanja ljudskih potreba,tj. unapređenje kvalitete života. Budući da su potrebe strukturirane u hijerarhijskisustav (bazične ili ekonomske, socijalne i samoaktualizirajuće),to i razvitak nije jednodimenzionalan nego višedimenzionalanfenomen. Psihološka istraživanja zadovoljstva životom, kao mjerenjegove kvalitete, pokazuju da zadovoljstvo nije bipolarna negoda su zadovoljstvo i nezadovoljstvo dvije nezavisne varijablekoje su uvjetovane različitim činiocima. Zadovoljstvo, tj.kvaliteta života, ovisi o ostvarivanju socijalnih isamoaktualizirajućih motiva, a ne egzistencijalnih, koji su,međutim, preduvjet za doživljavanje viših potreba. Stoga sedruštveni razvitak sastoji u ostvarivanju uvjeta zazadovoljavanje svih, a ne samo osnovnih, ljudskih potreba. Akouvjeti za zadovoljavanje viših motiva stanovništva nisuosigurani, a egzistencijalne su potrebe uglavnom zadovoljene, onoće biti manje zadovoljno i živjeti će manje kvalitetno nego uuvjetima relativno veće materijalne oskudice.
    Ključne riječi: Razvitak, kvaliteta života, zadovoljstvo životom.

  12. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: Doživotno obrazovanje: U potrazi za novom koncepcijom obrazovanja

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Časopis: Th‚lŠme
    Broj: 1-4
    ISSN: 1019-7591
    Volumen: 40
    Godina: 1994
    Stranice: od 1 do 12
    Broj referenci: 14
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: U radu se problematizira sam pojam koncepcije obrazovanja i odgoja te čimbenici o kojima ona ovisi. Konstatira se čvrsta povezanost značajki obrazovno-odgojne djelatnosti s karakteristikama gospodarskog, političkog i kulturnog podsustava njezine okoline. Zbog nedovoljne kristaliziranosti razvojnih procesa oko obrazovanja, projektiranje obrazovnih promjena u postkomunističkim zemljama nailazi na specifične probleme. No i utomslučaju zemlje proeuropske orijentiranosti mogu, kao konceptualnu osnovicu, primijeniti koncepciju doživotnog obrazovanja koja je zajednička obrazovnim sustavima svih razvijenih zemalja. U radu se opisuju nastanak, osnovne značajke i društvene okolnosti o kojima ovisi razvoj i primjena koncepcije doživotnog obrazovanja.

  13. Tip rada: Rad u časopisu

    Naslov: The science(s) of adult education

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Časopis: International Journal of Lifelong Education
    Broj: 4
    ISSN: 0260-1370
    Volumen: 14
    Godina: 1995
    Stranice: od 273 do 291
    Broj referenci: 51
    Jezik: engleski
    Sažetak: Članak se bavi problemom strukturiranja sustava znanstvenih disciplina koje istražuju obrazovanje odraslih.U prvom se dijelu prikazuju različite koncepcije obrazovnih znanosti u razvijenim zemljama s posebnim osvrtom na razlike između pedagogije kao "praktične teorije" i znanosti o edukaciji koja može zadovoljiti meta-znanstvene kriterije. Nakon toga slijedi prikaz edukološkog sustava znanja o edukaciji. Znanstvena i neznanstvena znanja o obrazovanju odraslih su uspoređena. Da bi se jednoznačno mogla razlikovati znanstvena i neznanstvena znanja o obrazovanju izloženi su kriteriji znanstvenosti. U tom kontekstu andragogija, jednako kao i pedagogija, se određuju kao "tehnološke" discipline koje primjenjuju zakonitosti otkrivene u znanostima o obrazovanju odraslih: psihologiji obrazovanja odraslih, sociologiji obrazovanja odraslih, ekonomici obrazovanja odraslih i antropologiji obrazovanja odraslih. Drugim riječima, andragogija je "praksiologija obrazovanja odraslih", tj. znanost o primjeni znanstvenog znanja o obrazovanju odraslih u praksi toga obrazovanja. Andragogija bi mogla postati općom znanošću o obrazovanju odraslih i steći nadtehnološki značaj ukoliko bi postala znanošću o učinkovitosti sustava obrazovanja odraslih. U tom slučaju andragogija bi istraživala međudjelovanja elemenata sustava jednako kao i međudjelovanja elemenata spodsustavima obrazovne okoline.

  14. Tip rada: Rad u zborniku

    Naslov: Rethinking Adult Education for Development

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Urednici
    Svetina, Metka
    Jelenc, Zoran
    Naslov zbornika: Rethinking Adult Education for Development
    Jezik: engleski
    Mjesto: Ljubljana, Republika Slovenija
    Godina: 1993
    Stranice: od 206 do 208
    Skup: Rethinking Adult Education for Development
    Održan: od 06.10.93 do 09.10.93

  15. Tip rada: Sažetak u zborniku

    Naslov: Education as a Factor of the Quality of Life

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Krizmanić, Mirjana (23641)
    Kolesarić, Vladimir (21736)
    Urednici
    Hunyady, Gy”rgy
    Naslov zbornika: 2nd European Congress of psychology: Abstracts, Vol. II.
    Jezik: engleski
    Mjesto: Budapest, Hungary
    Godina: 1991
    Stranice: od 307
    Skup: 2nd European Congress of Psychology
    Održan: od 08.07.91 do 12.07.91
    Sažetak: Univerzalni cilj edukacije je "prinos razvoju". Razvoj je multidimenzionalna ekonomska, socijalna, kulturna i ekološka promjena koja omogućuje višu kvalitetu života. Kvaliteta života je sintetički doživljaj zadovoljstva-nezadovoljstva životom koje ovisi o zadovoljavanju važnih potreba. Kvaliteta života ovisi o objektivnim okolnostima (prirodnoj i socijalnoj okolini) i psihofiziološkim osobinama pojedinca. Jedan faktor zadovoljstva je i obrazovanje. Ono je sredstvo za ekonomsko i društvenonapredovanje pojedinca i njegovo samoostvarenje. Međudjelovanje između obrazovanja i drugih faktora kvalitete života također je istraženo s posebnim osvrtom na kognitivne i konativne faktore.
    Ostalo: Nema ostalih podataka.

  16. Tip rada: Studija/Elaborat

    Naslov: Teoretična in metodična izhodišča razvoja programov v izobraževanju odraslih

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Naručitelj: Andragoški center Republike Slovenije
    Depo ustanova: Andragoški center Republike Slovenije
    Godina: 1994
    Stranica ukupno: 66
    Jezik: slovenski

  17. Tip rada: Studija/Elaborat

    Naslov: Model uporabe teorije razvoja programov v izobraževanju odraslih

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Naručitelj: Andragoški center Republike Slovenije
    Depo ustanova: Andragoški center Republike Slovenije
    Godina: 1994
    Stranica ukupno: 19
    Jezik: slovenski

  18. Tip rada: Rukopis

    Naslov:


  19. Tip rada: Rukopis

    Naslov: On the Relationship Between Demographic and Psychological Variables, and the Appraisal of Quality of Life

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Kolesarić, Vladimir (21736)
    Krizmanić, Mirjana (23641)
    Jezik: engleski
    Sažetak: Ispitana je opća kvaliteta života i kvaliteta života u 22područja života. Pomoću stupnjevite regresijske analize utvrđena je prediktabilnost različitih demografskih varijabli (spol, dob, obiteljski status, obrazovanje i zanimanje), inteligencije i temeljnih dimenzija ličnoti mjerenih Eysenckovim inventaromličnosti. Svi prediktori, uzeti zajedno u multivarijatnoj perspektivi, objašnjavaju oko 12% varijance opće kvalitete života, te različite veličine varijance zadovoljstva pojedinim područjima života (od 2.4 do 18.0%). Najprediktivnije su osobine ličnosti, slijede demografske varijable, dok inteligencija objašnjava najmanji dio varijance kriterija. Psihoticizam i neuroticizam su negativno, a ekstroverzija pozitivno povezana s mjerama kvalitete života. Žene su zadovoljnije od muškaraca, mlađe osobe su zadovoljnije od starijih.
    Ključne riječi: Kvaliteta života, demografske varijable, crte ličnosti, inteligencija
    Ostalo: Rukopis je prihvaćen za tiskanje u časopisu "Review of Psychology" ISSN 1330-6812.

  20. Tip rada: Rukopis

    Naslov: Can the Quality of Life Be a Universal Goal of Education

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Jezik: engleski
    Sažetak: U članku se razmatra sustav obrazovnih ciljeva koji obuhvaća tzv. "vanjske" (gospodarske, političke, kulturne, ekološke) i "unutarnje" (kognitivne i afektivne) ciljeve. Zajednički element svih navedenih ciljeva je da oni predstavljaju promjenu nekog entiteta, koja se obično naziva "doprinos razvoju". Ističe se da različiti razvoji (gospodarski, politički, kulturni i psihološki) mogu biti ne samo u sinergičnom nego i antagonitičkom odnosu, tako da prinos jednom razvoju može usporiti drugi. Optimalizacija ukupnog razvoja moguća je ako se zadovoljavanje ljudskih potreba, tj. kvaliteta života, tretirakriterijem razvoja i razvijenosti. U tom je slučaju opravdano držati unapređivanje kvalitete života bitnim ciljem obrazovanja. Kvaliteta života se konceptualizira kao zadovoljstvo životom. Ono ne ovisi samo o objektivnim okolnostima u kojima pojedinac živi nego i o njegovim psihičkim, prvenstveno emocionalnim imotivativnim svojstvima. To su emocionalna reaktivnost, vrijednosni sustav, percepcija valstitih postignuća i razina očekivanja. Na temelju toga autor postavlja nekoliko hipoteza o djelovanju obrazovanja na kvalitetu života ovisno o zastupljenosti drugih subjektivnih faktora zadovoljstva.
    Ključne riječi: Kvaliteta života, zadovoljstvo, obrazovanje, sustav vrijednosti, razina postignuća, razina očekivanja, emocionalna reaktivnost
    Ostalo: Rukopis je primljen u časopisu "International Review of Education" ISSN 0020-8566

  21. Tip rada: Rukopis

    Naslov: Upravljanje i reformiranje obrazovnih sustava: osvrt na reforme u postomunističkim zemljama

    Autori:
    Pastuović, Nikola (94256)
    Jezik: hrvatski
    Sažetak: Definiraju se osnovni pojmovi koji su neophodni za razumijevanje problematike upravljanja i reformiranja obrazovnih sustava. Prikazuju se osnovne značajke centraliziranog i decentraliziranog upravljanja obrazovnom djelatnošću. Iznose se rezultati funkcionalističke i konfliktne analize obrazovnih reformi te mogućnosti koje u projektiranju obrazovnih reformi pruža sustavski pristup. S time u vezi razmatraju se razlike između "unutarnje" i "vanjske" reforme obrazovanja te primjena teorije organizacijskog razvoja u provođenju reforme na razini škole. U drugom se dijelu rada, uz pomoć sustavskog pristupa, analiziraju gospodarske, političke i kulturne promjene u postkomunističkim zemljama te na temelju toga predviđaju daljnji tijekovi obrazovnih promjena. Zaključuje se da zbog očitovane i predvidive nestabilnosti glavnih društvenih podsustava u većini postkomunističkih zemalja nedostaju dovoljno čvrsta uporišta za izgradnju konsistentnih obrazovnih sustava u njima. Zato će promjene obrazovanja biti obilježene improvizacijama koje će odražavati gibanja i oscilacije u tranzicijskim procesima.
    Ključne riječi: Obrazovanje, reforma obrazovanja, upravljanje obrazovanjem, centralizacija, decentralizacija, teorije obrazovnih reformi, postkomunističke zemlje.
    Ostalo: članak je prihvaćen za tiskanje u časopisu "Društvena istraživanja" ISSN 1330-0288.


MZT Engleski jezik SVIBOR Abecedni popis Složeno po šifri projekta Složeno po ustanovi projekta Pretraga Pomoć
Ministarstvo znanosti
i tehnologije
Engleski
jezik
Svibor
početna stranica
Abecedni
popis
Složeno po
šifri projekta
Složeno po
ustanovi projekta
Pretraživanje Pomoć

Informacije: svibor@znanost.hr