Tip rada: Knjiga
Naslov: Jezik, govor, spoznaja
- Autori:
Stančić, Vladimir
Ljubešić, Marta
- Urednici
- Selak, Ante
Izdavač: Hrvatska sveučilišna naklada
ISBN: 953-169-048-0
Godina: 1994
Broj stranica: 334
Broj referenci: 310
Jezik: hrvatski
Sažetak: Knjiga razmatra temeljna psiholingvistička pitanja odnosa
govora, jezika i spoznaje kako u zrelih govornika, tako i u ontogenezi.
Obrađene su psihološke funkcije govora i nastanak i djelovanje
čovjekove simboličke sposobnosti. Pitanjima ontogeneze govora
posvećene su dvije trećine knjige. U okviru toga razmatra se
razvoj neverbalne i verbalne komunikacije, ovladavanje izgovorom glasova,
te ovladavanje gramatikom i semantikom materinskoga jezika. Posebno
poglavlje posvećeno je pitanjima dvojezičnog razvoja.
Ključne riječi: govor, jezik, spoznaja, razvoj govora, razvoj komunikacije,
Ostalo: Knjiga je sveučilišni udžbenik (rješenje Odbora za
znanstveno-nastavnu literaturu Sveučilišta u Zagrebu br. 02-279/1-1994).
Tip rada: Rad u knjizi
Naslov: A new Perspective of Psycholinguistics: Prenatal Language
Development
- Autori:
Kovačević, Melita (158340)
- Urednici
- Blum, Thomas
Izdavač: Leonardo Publishers
ISBN: 3-929567-00-8
Godina: 1993
Stranice: od 331 do 360
Broj referenci: 48
Jezik: engleski
Sažetak:
Tip rada: Rad u knjizi
Naslov: Towards a Linguistic Framework of Prenatal Language
Stimulation
- Autori:
Babić, Zrinka (43845)
- Urednici
- Blum, Thomas
Izdavač: Leonardo Publishers
ISBN: 3-929567-00-8
Godina: 1993
Stranice: od 361 do 386
Broj referenci: 28
Jezik: engleski
Tip rada: Rad u knjizi
Naslov: The influence of Semantics and Syntax on Sentence
Repetition in SLI Children
- Autori:
Babić, Zrinka (43845)
- Urednici
- Kovačević, Melita (158340)
Izdavač: Sveučilišna naklada
ISBN: 953-169-067-7
Godina: 1995
Stranice: od 97 do 131
Broj referenci: 11
Jezik: engleski
Sažetak: U članku se iznose rezultati istraživanja semantičkih i
sintaktičkih utjecaja na obradu hrvatskoga jezika u školske djece s
posebnim jezičnim teškoćama. Pokazuje se da svaki od tri istraživana
odsječka: red riječi, broj (obaveznih) glagolskih nadopuna i značenjska
složenost utječu na uspješnost dječjih ponavljanja dugih rečenica. Skupina
djece s posebnim jezičnim teškoćama razlikuje se od djece s normalnim
jezičnim razvojem prvenstveno u postotku uspješnih ponavljanja, ali i po
strategijama jezične obrade u teškim rečenicama. Razlike se na drugačiji
način pokazuju u pojedinim rečenicama: veće su u značenjski jednostavnim
rečenicama, nego u složenima, te u redosljedno "poželjnijim" rečenicama
nego u redosljedno obilježenima ili "nepoželjnijim". U ponavljanju
pojedinih riječi promatrana se djeca najviše razlikuju po ispuštanju
neobaveznih riječi i sintagma.
Ključne riječi: semantički i sintaktički utjecaj na obradu hrvatskoga jezika, školska djeca s posebnim jezičnim teškoćama, red riječi, broj (obaveznih) glagolskih nadopuna, značenjska složenost, strategije jezične obrade u teškim rečenicama
Tip rada: Rad u knjizi
Naslov: The Croatian Language: A Short Description
- Autori:
Babić, Zrinka (43845)
- Urednici
- Kovačević, Melita (158340)
Izdavač: Sveučilišna naklada
ISBN: 953-169-067-7
Godina: 1995
Stranice: od 199 do 207
Broj referenci: 10
Jezik: engleski
Sažetak: U članku se prikazuju osnovne značajke hrvatskoga jezika
(povijesne, fonološke, morfološke, sintaksne i rječničke). Namijenjen je
strancima koji hrvatski uopće ne poznaju kako bi im olakšao čitanje
pojedinih jezikoslovnih rasprava.
Ključne riječi: zančajke hrvatskoga jezika, hravtski kao strani
Tip rada: Rad u knjizi
Naslov: Zweisprachigkeit der Migrantenkinder
- Autori:
Ljubešić, Marta
- Urednici
- Halwachs, D.W.
- Stutz, I.
Izdavač: Max Niemeyer Verlag
ISBN: 3-484-30321-2
Godina: 1994
Stranice: od 271 do 276
Broj referenci: 11
Jezik: njemački
Sažetak: U radu se problematizira dvojezični razvoj migrantske
djece.
30-tero devetgodišnjaka s hrvatskim materinskim jezikom, koji su od rođenja
živjeli s roditeljima u Njemačkoj, ispitano je nizom
kognitivnih (neverbalnih) i jezičnih zadataka primijenjenim u hrvatskom i u
njemačkom jeziku. Djeca su u svom materinskom jeziku postigla znatno lošije
rezultate negoli u L2, a razlike u smislu lošijih rezultata u odnosu na
jednojezične vršnjake postojale su u oba jezika. U kognitivnim varijablama
nije bilo razlika između jednojezične i dvojezične djece.
Ključne riječi: dvojezičnost, prvi jezik, drugi jezik, jezični razvoj migrantske djece,
Tip rada: Rad u zborniku
Naslov: Otherlect and Motherlect Usage at International
Conferences
- Autori:
Babić, Zrinka (43845)
- Urednici
- Konig, P.
- Wiegers, H.
Naslov zbornika: Satz-Text-Discurs, Bd.II
Jezik: engleski
Mjesto: Tubingen
Godina: 1994
Stranice: od 259 do 265
Sažetak: U članku se pokazuju prednosti i nedostaci među govornicima
koji sudjeluju na međunarodnim skupovima prema tome služe li se materinskim
jezikom ili stranim jezikom. Govornici su na takvim skupovima često u
neravnopravnome položaju, jer se izvorni govornici tzv. velikih svjetskih
jezika služe materinskim jezikom, a govornici tzv. manjih ili malih jezika
gotovo nikada nemaju prilike služiti se njima najpovoljnijim jezikom -
materinskim. U članku se upozorava na posljedice takvih pojava na sudionike
i raščlanjuju drugačija rješenja.
Ključne riječi: međunarodni skupovi, materinski jezik, strani jezik, tzv. veliki svjetski jezici, tzv. manji ili mali jezici
Tip rada: Rad u zborniku
Naslov: Utjecaj sintaktičke i semantičke rečenične strukture na
dječju jezičnu obradu
- Autori:
Babić, Zrinka (43845)
- Urednici
- Mihaljević, Jelena
- Pintarić, N.
Naslov zbornika: Zbornik za primjenjenu lingvistiku
Jezik: hrvatski
Mjesto: Zagreb
Godina: 1994
ISBN/ISSN: 953-96391-0-7
Stranice: od 208 do 216
Skup: Savjetovanje društva za primijenjenu lingvistiku
Održan: od 15.04.94 do 16.04.94
Sažetak: U članku se raspravlja o ponavljanju dugih rečenica školske
djece od 9 do 12 godina. Pokazuje se da djeca redovito bolje ponavljaju
riječi na početku rečenica, ostala mjesta u rečenici nemaju općenitu
važnost. Red riječi u rečenici može biti poželjniji i nepoželjniji u odnosu
na uspješnost dječjega ponavljanja, no to ovisi i o vrsti, odnosno broju
glagolskih obaveznih dopuna. Školska djeca te dobi u rečenici najviše
ponavljaju ili proizvode glagol, odnosno predikat, te imenicu u subjektnoj
ulozi. S druge strane ako im nedostaje radnoga pamćenja jer im je rečenica
po nečemu teška za ponavljanje, ispuštaju neke od neobaveznih djelova:
atribute, priloge i prijedložne izraze.
Ključne riječi: semantički i sintaktički utjecaji na obradu hrvatskoga jezika, školska djeca, red riječi, broj glagolskih obaveznih dopuna, strategije jezične obrade u dugim rečenicama
Tip rada: Rad u zborniku
Naslov: Look Who is Touching Who: The Usage of Croatian Verbs of
Affectionate Touching
- Autori:
Babić, Zrinka (43845)
- Urednici
- Halwachs, D.W.
- Stutz, I.
Naslov zbornika: Sprache - Sprechen - Handeln, Band 1
Jezik: engleski
Mjesto: Tubingen
Godina: 1994
ISBN/ISSN: 3-484-30320-4
Skup: 28. Linguistisches Kolloquium
Održan: od 08.09.93 do 10.09.93
Sažetak: U članku se rasčlanjuju neki hrvatski glagoli (gladiti,
dragati, milovati, maziti, grliti, ljubiti) kojima se označuju afektivni
dodiri. Građa je prikupljena podrobnim ispitivanjem izvornih govornika.
Pronalaze se razlike u njihovu značenju i upotrebi proizašle iz različitih
dijalekata, sociolekata i idolekata.
Ključne riječi: afektivni dodiri, značenje i upotreba različitih dijalekata, sociolekata i idolekata.
Tip rada: Rad u zborniku
Naslov: Što čovjek čini komunikaciji, a komunikacija jeziku?
- Autori:
Kovačević, Melita (158340)
- Urednici
- Andrijašević, Marin
- Vrhovac, Yvonne
Naslov zbornika: Trenutak sadašnjosti u učenju jezika
Jezik: hrvatski
Mjesto: Zagreb
Godina: 1993
Stranice: od 181 do 185
Skup: Savjetovanje društva za primijenjenu lingvistiku
Održan: od 16.04.93 do 17.04.93
Sažetak: Odnos čovjek - komunikacija - jezik često je shvaćen
pojednostavljeno, a ponekad i pogrešno. U članku se razmatra
ovaj trijadni odnos u uvjetima naše društvene zbilje. Poseban je naglasak
stavljen na potrebu da se uči komunikacija.
Ključne riječi: komunikacija, jezik, sociolingvistika, komunikacijski proces,
Tip rada: Rad u zborniku
Naslov:
- Autori:
Kovačević, Melita (158340)
- Urednici
- Ljubešić, Marta (26146)
- Pintarić, N.
Jezik: hrvatski
Mjesto: Zagreb
Skup: Savjetovanje društva za primijenjenu lingvistiku
Tip rada: Rad u zborniku
Naslov: Istraživanja usvajanja hrvatskoga jezika
- Autori:
Kovačević, Melita (158340)
- Urednici
- Mihaljević, Jelena
- Pintarić, N.
Naslov zbornika: Primijenjena lingvistika danas
Jezik: hrvatski
Mjesto: Zagreb
Godina: 1994
ISBN/ISSN: 953-96391-0-7
Stranice: od 203 do 207
Skup: Savjetovanje društva za primijenjenu lingvistiku
Održan: od 15.04.94 do 16.04.94
Ključne riječi: usvajanje jezika, komunikacijska skala, hrvatski jezik,
Tip rada: Sažetak u zborniku
Naslov: Acquisition of the Plural Morpheme in Croatian
- Autori:
Kovačević, Melita (158340)
Naslov zbornika: Book of Abstracts on Crosslinguistic Workshop
Jezik: engleski
Mjesto: Krakow, Poljska
Godina: 1993
Stranice: od 49 do 49
Skup: Crosslinguistic Workshop on the Acquisition of Slavic and Baltic Languages by Children
Održan: od 08.07.93 do 14.07.93
Sažetak:
Tip rada: Sažetak u zborniku
Naslov: Lažni prijatelji: znani i neznani
- Autori:
Babić, Zrinka (43845)
Jezik: hrvatski
Godina: 1995
Skup: Prvi hrvatski slavistički kongres
Sažetak: U izlaganju se raspravlja o jezičnim nesporazumima
proizašlim iz nejednakoga vladanja jednim jezikom kada su sudionici
zavarani bliskim jezičnim elementima. Naročita se pozornost poklanja
tananim nesporazumima koje je teško otkriti jer ih sudionici ne iskazuju
ili ih nisu svjesni.
Ključne riječi: jezični nesporazumi, nejednako vladanje jednim jezikom, zavarani bliskošću, tanani nesporazumi
Tip rada: Sažetak u zborniku
Naslov: Software for Articulation Assessment
- Autori:
Brozović, Blaženka
Naslov zbornika: Sprache - Therapie - Computer
Jezik: engleski
Mjesto: Graz, Austria
Godina: 1994
Skup: Sprache - Therapie - Computer
Održan: od 07.04.94 do 09.04.94
Tip rada: Sažetak u zborniku
Naslov: Dijagnostički i terapijski instrumentarij - ELA
- Autori:
Brozović, Blaženka
Naslov zbornika: 1. Kongres logopeda Hrvatske
Jezik: hrvatski
Mjesto: Varaždin
Godina: 1994
Stranice: od 18 do 18
Skup: 1. Kongres logopeda Hrvatske, Patologija govorne komunikacija
Održan: od 21.09.94 do 24.09.94
Sažetak: Ovim smo radom željeli prikazati dijagnostički i
terapeutski instrument ELA (Everyday Life Activities), čiji je autor
Jacqueline Stark. ELA je u uporabi u SAD-u te u nekoliko europskih zemalja.
ELA program je foto serija oblikovana za dijagnostiku i rehabilitaciju
govorno-jezične patologije, a njena se zančajna prednost očituje u
višestrukoj mogućnosti primjene: kod usporenog govorno jezičnog razvoja,
disfazija i afazija, dizartrija, gluhoće i nagluhosti, autizma itd.
Ključne riječi: dijagnostičko terapijski instrument, rehabilitacija govora, foto serija za dijagnostiku i rehabilitaciju govorno jezične patologije, usporeni govorno jezični razvoj, disfazije, afazije, dizartrija, gluhoća, nagluhost, autizam
Tip rada: Sažetak u zborniku
Naslov: Acoustic Analysis of Infant Vocalization
- Autori:
Brozović, Blaženka
Hedjever, Mladen
Naslov zbornika: Development of Sensory, Motor an Cognitive Capabilities in Early Infancy
Jezik: engleski
Godina: 1994
Skup: 1st European Science Foundation Conference on "Development of Sensory, Motor and Cognitive Capabilities in Early Infancy
Održan: od 08.10.94 do 13.10.94
Tip rada: Sažetak u zborniku
Naslov: Ispitivanje ranoga jezičnoga razvoja: MacArthurova
komunikacijska razvojna skala
- Autori:
Kovačević, Melita (158340)
Naslov zbornika: 1. Kongres logopeda Hrvatske
Jezik: hrvatski
Mjesto: Varaždin
Godina: 1994
Stranice: od 10 do 10
Skup: 1. Kongres logopeda Hrvatske, Patologija govorne komunikacija
Održan: od 21.09.94 do 24.09.94
Sažetak: MacArthurova komunikacijska razvojna skala mjerni je
instrument izvorno oblikovan za englesko govorno područje čiji su autori
skupina stručnjaka-znanstvenika dječjeg jezika. Skala je prevedena na
hrvatski jezik i u procesu je prilagodbe. Sastoji se od dva dijela, dijela
Riječi i geste za djecu u dobi od 8 mjeseci do 17, i drugi dio riječi i
rečenice, za dob 17 do 36 mjeseci. U izlaganju će se pokušati skalu
detaljnije prikazati, analizirati njezine dijagnostičke mogućnosti i
primjenjivost u kliničkoj praksi te će se iznijeti prvi nalazi pilot
primjene u hrvatskom jeziku.
Ključne riječi: rani jezični razvoj, usvajanje jezika, hrvatski jezik, komunikacijska razvojna skala
Tip rada: Sažetak u zborniku
Naslov: Computer-Rehabilitationsprogramme in Kroatien
- Autori:
Ljubešić, Marta (26146)
Brestovci, Behlul
Galešev, Vinkoslav
Pribanić, Ljubica
Naslov zbornika: Sprache - Therapie - Computer
Jezik: njemački
Mjesto: Graz, Austria
Godina: 1994
Skup: Sprache - Therapie - Computer
Održan: od 07.04.94 do 09.04.94
Sažetak: U Hrvatskoj postoji relativno duga tradicija korištenja
kompjutorske opreme u istraživanjima, obrazovanju i rehabilitaciji. U
prilogu se izlaže primjena kompjutora u
ta tri područja s posebnim naglaskom na područje rehabilitacije.
Ključne riječi: osobno računalo, rehabilitacijski kompjutorski programi, kompjutor u obrazovanju, kompjutor u istraživanju,
Tip rada: Sažetak u zborniku
Naslov: Preface to Linguistic Ecology
- Autori:
Kovačević, Melita (158340)
Naslov zbornika: 28. Linguistisches Kolloquium
Jezik: engleski
Mjesto: Graz, Austria
Godina: 1993
Stranice: od 20 do 21
Skup: 28. Linguistisches Kolloquium
Održan: od 08.10.93 do 10.10.93