Strossmayerov trg 4, HR - 10000 ZAGREB
tel.: (01) 459 44 44, faks: (01) 459 44 69
E-mail: ured@znanost.hr
SVIBOR - Prikupljanje podataka o projektima u RH
Šifra projekta: 5-07-065
INOVACIJSKA ŠKOLA
Glavni istraživač
: MATIJEVIĆ, MILAN (99513) Suradnici
BOGNAR, LADISLAV (154990)
CINDRIĆ, MIJO (167983)
JURIĆ, VLADIMIR (73040)
KERMEK, MIRA (101410)
MALEŠ, DUBRAVKA (69315)
SEKULIĆ-MAJUREC, ANKICA (64130)
MARKOVAC, JOSIP (99280)
OVČAR, STJEPAN (107453)
PAVLIČEVIĆ, DUNJA (137921)
PIVAC, JOSIP (37365)
POLIĆ, MILAN (169702)
SILOV, MILE (64196)
STANIČIĆ, STJEPAN (165764)
ŠOOŠ, EDITA (107490)
TEŽAK, DUBRAVKA (118571)
VUČAK, SLAVKO (4116)
ŠPOLJAR, KORNELIJA (82433)
Tip istraživanja: primjenjeno Trajanje od: 30.04.91. do 31.12.95. Ukupno radova na projektu: 70
Naziv ustanove: Filozofski fakultet - Pedagogijske znanosti, Zagreb (131) Odjel/Zavod: Institut za pedagogijska istraživanja Sveučilišta u Zagrebu Adresa: Savska cesta 77 Grad: 10000 - Zagreb, Hrvatska
Komunikacija
Telefon: 385 (0)41-533-342
Telefon: 385 (0)41-537-222
teleFaks: 385 (0)41-533-342
Sažetak: Do sada je škola u Hrvatskoj reformirana uglavnom strategijomŤ
"odozgo", tj. sve inovacije su u školu ulazile izvana, ili odŤ
državnih organa ili od stručnih institucija. Subjekti u školiŤ
(učenici i učitelji) su imali zaduženje da tako pristigle idejeŤ
praktično verificiraju. Poznato je, međutim, da se tuđe idejeŤ
teško prihvataju, te da uvijek postoji nekakav unutarnji otporŤ
prema svemu što nije proizvod vlastitog promišljanja. InovacijskaŤ
škola je pedagoški ili školski koncept uz koji su oslobođeniŤ
kreativni potencijali glavnih subjekata, odnosno učenika,Ť
učitelja i roditelja. Takva škola podrazumijeva više autonomije uŤ
programiranju i definiranju modela rada. U inovacijskoj školiŤ
kreativnost učenika, učitelja i roditelja je poželjnaŤ
karakteristika ponašanja i djelovanja, a kreativno ponašanjeŤ
pojedinca je jedna odlika modernog demokratskog društva.
Cilj je istraživanja teorijski razraditi metodologiju školskihŤ
reformi, zatim anticipirati, modelirati, eksperimentalnoŤ
provjeriti i vrednovati nove pedagoške koncepcije škole.Ť
Istraživači će definirati pedagoški koncept pod nazivomŤ
"inovacijska škola", te utemeljiti u praksi djelovanje dvijeŤ
osmogodišnje osnovne škole prema tome modelu.
U realizaciji ovo će istraživanje karakterizirati metodološkiŤ
pluralizam s naglašenom orijentacijom na model akcijskogŤ
istraživanja. Uzorak za empirijska istraživanja predstavljajuŤ
učenici dvije osmogodišnje osnovne škole (2000 učenika i 90Ť
učitelja).
Ključne riječi: inovacijska škola, obrazovne inovacije, osnovna škola, osposobljavanje učitelja, učenje otkrivanjem, talentirano dijete, talentirani učenik
Ciljevi istraživanja: Škola u Hrvatskoj sadži neka obilježja koja su
ostatakdugogodišnjeg utemeljenja na jednostranim pedagoškim
konceptimakoji karakteriziraju totalitarna društva. Tu je, prije
svega,zanemarivanje pojedinca, neuvažavanje razvojnih
specifičnosti,potreba i mogućnosti svakog učenika, te gušenje
svakekreativnosti nastavnika. Škola je organizirana na hijerarhijskimi
autoritarnim odnosima, u njoj dominira tehnokratska koncepcijaodgoja,
bazirana na manipuliranju i "formiranju", uz dominirajućuorijentaciju na
"didaktički materijalizam". Cilj je ovog istraživanja teorijski razraditi
osnove metodologijepromjene škole, zatim anticipirati, modelirati,
eksperimentalnoprovjeriti, te vrednovati nove pedagoške koncepte škole.
Osnovnometodološko rješenje za ostvarivanje ovoga cilja je
akcijskoistraživanje. Istraživači će se usmjeriti na definiranje
mjestastrategija aktivnog i iskustvenog učenja u nastavi
(učenjeotkrivanjem, didaktičke igre, problemska nastava i sl.). Takođerće
se istraživati ostali oblici nastave koji pridonose stvaranjupozitivne
slike o sebi. Istraživači će se posebno baviti ipoložajem talentirane
djece i djece s teškoćama u razvoju udržavnim školama. Cilj istraživanja
odnosi se i na definiranjenovih obilježja pedagoške komunikacije na
relaciji učenik -učitelj - roditelj. Istraživači će u dvije osnovne škole
pokušati stvoriti novemodele unutarnje organizacije škole i nastavnog
procesa. Ostali podaci o projektu.